Sosiaalisen median ohjeistuksen merkitys ammattikorkeakoulujen markkinoinnissa
Määttä, Siru-Emilia (2012)
Määttä, Siru-Emilia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010869
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan henkilöstölle laaditun sosiaalisen median ohjeistuksen merkitystä ammattikorkeakoulujen markkinoinnissa. Työssä tutkin neljän ammattikorkeakoulun toimintaa sosiaalisen median palveluissa markkinoinnin näkökulmasta ja sitä, vaikuttaako henkilöstölle laaditun sosiaalisen median ohjeistus sosiaalisen median palvelujen sisältöön. Tekijän kiinnostus ammattikorkeakoulujen markkinointiin ja toimintaan sosiaalisessa mediassa heräsi työharjoittelussa ammattikorkeakoulun viestintäyksikössä. Pohdinta on siis lähtenyt liikkeelle omista näkemyksistä ja kokemuksista, mitä harjoittelun aikana koin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää hieman yleisellä tasolla, käydään läpi sosiaalisen median palveluiden markkinointimahdollisuuksia ja pohditaan sitä, miten sosiaalisen median ohjeistus henkilöstölle kannattaa laatia. Viitekehyksenä tukitaan neljän ammattikorkeakoulun Facebook-sivujen, Twitter-profiilien, blogien sekä henkilöstön sosiaalisen median ohjeistusten sisältö
Tämän työn tavoitteena on tutkia onko henkilöstölle laaditun sosiaalisen median ohjeistuksella positiivinen vai negatiivinen vaikutus henkilöstön sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Sähköpostikyselyn kautta pyrin selvittämään sitä, miten sosiaalisen median ohjeistus on otettu tutkituissa organisaatioissa vastaan.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että sosiaalinen median sisällöntuotanto on vielä ammattikorkeakouluissa hyvin pitkälti viestintäosastojen vastuulla. Ohjeistus ei ole vaikuttanut siis sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja yleisesti henkilöstön osalta sisällöntuotanto on vielä hyvin varovaista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää hieman yleisellä tasolla, käydään läpi sosiaalisen median palveluiden markkinointimahdollisuuksia ja pohditaan sitä, miten sosiaalisen median ohjeistus henkilöstölle kannattaa laatia. Viitekehyksenä tukitaan neljän ammattikorkeakoulun Facebook-sivujen, Twitter-profiilien, blogien sekä henkilöstön sosiaalisen median ohjeistusten sisältö
Tämän työn tavoitteena on tutkia onko henkilöstölle laaditun sosiaalisen median ohjeistuksella positiivinen vai negatiivinen vaikutus henkilöstön sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Sähköpostikyselyn kautta pyrin selvittämään sitä, miten sosiaalisen median ohjeistus on otettu tutkituissa organisaatioissa vastaan.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että sosiaalinen median sisällöntuotanto on vielä ammattikorkeakouluissa hyvin pitkälti viestintäosastojen vastuulla. Ohjeistus ei ole vaikuttanut siis sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja yleisesti henkilöstön osalta sisällöntuotanto on vielä hyvin varovaista.