CAN-väylä : Raskaankaluston standardi SAE J1939
Tuisku, Tomi (2012)
Tuisku, Tomi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010810
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan CAN-väylän toimintaa sekä siihen perustuvaa raskaankaluston sovellutusta SAE J1939 standardia. Työssä kerrotaan CAN-väylän perusteita sekä perehdytään J1939-standardin mukaiseen sanomakehykseen.
CAN-väylä on nykyisin yleinen ajoneuvoväylä, jota käytetään usein jonkin muun väylän rinnalla. Lisääntyneen elektroniikan vuoksi CAN-väylä tulee todennäköisesti kasvattamaan suosiotaan entisestään. CAN-väylässä liikkuvat kaikki tiedot, mitä ajoneuvon elektroniset ohjainyksiköt tarvitsevat. Kaikki laitteet, jotka tarvitsevat jonkin tiedon, voivat lukea sen yhtä aikaa. Väylään voidaan lisätä laitteita lukemaan tietoa.
Työn tarkoituksen on tutustua CAN-väylään sekä kuinka mikroprosessorilla voidaan lukea ajoneuvon tietoja. Työ tehtiin Deware Oy:lle tutkimuksena kuinka nykyisen seurantalaitteen voisi liittää lukemaan työsuoritteen optimointiin tarvittavia tietoja työkoneen CAN-väylästä.
Työn tuloksena on selvitys CAN-väylän sanomakehyksen rakenteesta ja tieto mistä löytyy J1939-standardin mukaiset parametrien määritykset, ilman määrityksiä on mahdotonta yrittää lukea väylältä haluamaansa tietoa. Lisäksi tutkittiin mitä tarvitaan mikroprosessorin liittämiseksi CAN-väylään.
CAN-väylä on nykyisin yleinen ajoneuvoväylä, jota käytetään usein jonkin muun väylän rinnalla. Lisääntyneen elektroniikan vuoksi CAN-väylä tulee todennäköisesti kasvattamaan suosiotaan entisestään. CAN-väylässä liikkuvat kaikki tiedot, mitä ajoneuvon elektroniset ohjainyksiköt tarvitsevat. Kaikki laitteet, jotka tarvitsevat jonkin tiedon, voivat lukea sen yhtä aikaa. Väylään voidaan lisätä laitteita lukemaan tietoa.
Työn tarkoituksen on tutustua CAN-väylään sekä kuinka mikroprosessorilla voidaan lukea ajoneuvon tietoja. Työ tehtiin Deware Oy:lle tutkimuksena kuinka nykyisen seurantalaitteen voisi liittää lukemaan työsuoritteen optimointiin tarvittavia tietoja työkoneen CAN-väylästä.
Työn tuloksena on selvitys CAN-väylän sanomakehyksen rakenteesta ja tieto mistä löytyy J1939-standardin mukaiset parametrien määritykset, ilman määrityksiä on mahdotonta yrittää lukea väylältä haluamaansa tietoa. Lisäksi tutkittiin mitä tarvitaan mikroprosessorin liittämiseksi CAN-väylään.