Markkina-analyysi : Case Parturi-Kampaamo Satu Viitamäki
Yli-Hyövälti, Sarita (2012)
Yli-Hyövälti, Sarita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010821
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli auttaa yrittäjää näkemään tämän hetken markkinoiden tilanteen ja markkinoiden kehittymisen suunnan. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yrityksen toimintaympäristöön. Toisena tavoitteena oli yrityksen nykytilan analysointi. Kolmantena tavoitteena oli laatia asiakas- ja kilpailija-analyysit.
Parturi-Kampaamo Satu Viitamäki on parturi-kampaamopalveluja tarjoava yritys, joka sijaitsee Kurikassa Panttilan kylässä. Yrityksen toimintaympäristö on viimevuosina muuttunut kovasti. Viitamäki-Kananojan yrityksessä ei ollut päivitettyä markkina-analyysia.
Toimintaympäristön muutokset sain esille käyttämällä PEST-analyysiä, jolloin kaikki yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset tulivat huomioitua. Yrityksen nykytila ja sen vahvuudet ja heikkoudet tulivat esille tutkimalla kilpailukeinoja ja pohtimalla niiden suhteita. Asiakasanalyysissä kartoitettiin nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Nykyisiä asiakkaita kartoittaessa todettiin asiakassuhteen syvyyden olevan merkittävässä asemassa yrityksen liiketoiminnassa. Kilpailija-analyysissä keskityttiin lähinnä kahden pääkilpailijan analysointiin ja selvitettiin niiden mahdolliset reaktioprofiilit.
Parturi-Kampaamo Satu Viitamäki on parturi-kampaamopalveluja tarjoava yritys, joka sijaitsee Kurikassa Panttilan kylässä. Yrityksen toimintaympäristö on viimevuosina muuttunut kovasti. Viitamäki-Kananojan yrityksessä ei ollut päivitettyä markkina-analyysia.
Toimintaympäristön muutokset sain esille käyttämällä PEST-analyysiä, jolloin kaikki yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset tulivat huomioitua. Yrityksen nykytila ja sen vahvuudet ja heikkoudet tulivat esille tutkimalla kilpailukeinoja ja pohtimalla niiden suhteita. Asiakasanalyysissä kartoitettiin nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Nykyisiä asiakkaita kartoittaessa todettiin asiakassuhteen syvyyden olevan merkittävässä asemassa yrityksen liiketoiminnassa. Kilpailija-analyysissä keskityttiin lähinnä kahden pääkilpailijan analysointiin ja selvitettiin niiden mahdolliset reaktioprofiilit.