Tulkit ja laatu. : Viittomakielentulkkien hyvinvointi tulkkauspalveluntuottajan laatukäsikirjassa.
Eronen, Hilla (2012)
Eronen, Hilla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910456
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on TulkkausILONA Oy:n tilaama kartoitus palveluntuottajan palvelun laadun ja henkilös-tön hyvinvoinnin suhteesta sekä yrityksen henkilöstön hyvinvoinnin tukemisen tavoista ja niiden kehit-tämisestä. Lisäksi tutkimuksen produktina on valmistettu tilaajalle laatukäsikirjan osa LaatuILONA ja henkilöstön hyvinvointi.
Aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastattelulla helmikuussa 2012 yrityksen kolmelle neljästä yrittäjästä. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä toimineet 1,5 vuotta yrittäjinä ja kukin yli kymmenen vuotta viittomakielentulkkina. TulkkausILONA Oy:n henkilöstöön, jonka hyvinvoinnin tukemista tutkimus käsit-teli, kuului 15 viittomakielentulkkia, joista 14 oli tuntiperusteisessa työsuhteessa ja yksi kuukausityönte-kijä. Tutkimus oli kvalitatiivinen.
Tutkimus osoitti, että haastateltujen yrittäjien mukaan, yrityksen palvelun laatu perustui ammattitaitoisil-le tulkeille. Haastateltavien mielestä tulkkien hyvinvointi näkyi tulkkien tavassa tuottaa palvelua ja hei-dän hyvinvointinsa mahdollisti palvelun tuottamisen esimerkiksi sairauspoissaolojen vähäisyyden kaut-ta.
Tutkimustulokset osoittivat, että TulkkausILONA Oy:n henkilöstön hyvinvoinnin huolehtimisen tavat liittyivät tulkkien perustyöskentelyn tukemiseen, osaamisen arviointiin ja kehittämiseen sekä työyhtei-sön toimivuuden edistämiseen. Tulkkien perustyöskentelyä tuettiin sisäisen välityksen keinoin ja tur-vaamalla tulkkien työssäjaksaminen. Tulkkien osaamista arvioitiin seuraamalla heidän tulkkaustaan ja arviointia kehitettiin yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa, jonka lehtori tulee toteut-tamaan taitotasoarvioinnin yrityksen työntekijöille. Osaamista kehitettiin yrityksessä haastavilla työteh-tävillä, paritulkkauksilla, työyhteisön sisäisellä tietotaidon jakamisella sekä koulutuksilla. Työyhteisön toimivuutta edistettiin kuukausittaisilla tulkkipalavereilla, yhteisellä vapaa-ajan toiminnalla sekä avoi-muudella ja työyhteisön välisellä luottamuksella. TulkkausILONA Oy:n henkilöstön hyvinvoinnin tuke-misen tapoja tullaan kehittämään ensisijaisesti keskittymällä tulkkien yhteneväisiin toimintatapoihin.
Laatukäsikirjan osa LaatuILONA ja henkilöstön hyvinvointi sisältää edellisessä kappaleessa luetellut aiheet. Laatukäsikirjan osiota on tarkoitus käyttää esimerkiksi työntekijöiden perehdytykseen. Tiettyä laatukäsikirjan osion sisältöä ei ole ennen suomalaisella viittomakielialalla tutkittu. Työ tarjoaakin tietoa laatukäsikirjan henkilöstöosiota työstäville viittomakielialan palveluntuottajille, muun alan yrittäjille sekä viittomakielentulkeille ja viittomakielentulkkiopiskelijoille.
Aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastattelulla helmikuussa 2012 yrityksen kolmelle neljästä yrittäjästä. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä toimineet 1,5 vuotta yrittäjinä ja kukin yli kymmenen vuotta viittomakielentulkkina. TulkkausILONA Oy:n henkilöstöön, jonka hyvinvoinnin tukemista tutkimus käsit-teli, kuului 15 viittomakielentulkkia, joista 14 oli tuntiperusteisessa työsuhteessa ja yksi kuukausityönte-kijä. Tutkimus oli kvalitatiivinen.
Tutkimus osoitti, että haastateltujen yrittäjien mukaan, yrityksen palvelun laatu perustui ammattitaitoisil-le tulkeille. Haastateltavien mielestä tulkkien hyvinvointi näkyi tulkkien tavassa tuottaa palvelua ja hei-dän hyvinvointinsa mahdollisti palvelun tuottamisen esimerkiksi sairauspoissaolojen vähäisyyden kaut-ta.
Tutkimustulokset osoittivat, että TulkkausILONA Oy:n henkilöstön hyvinvoinnin huolehtimisen tavat liittyivät tulkkien perustyöskentelyn tukemiseen, osaamisen arviointiin ja kehittämiseen sekä työyhtei-sön toimivuuden edistämiseen. Tulkkien perustyöskentelyä tuettiin sisäisen välityksen keinoin ja tur-vaamalla tulkkien työssäjaksaminen. Tulkkien osaamista arvioitiin seuraamalla heidän tulkkaustaan ja arviointia kehitettiin yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa, jonka lehtori tulee toteut-tamaan taitotasoarvioinnin yrityksen työntekijöille. Osaamista kehitettiin yrityksessä haastavilla työteh-tävillä, paritulkkauksilla, työyhteisön sisäisellä tietotaidon jakamisella sekä koulutuksilla. Työyhteisön toimivuutta edistettiin kuukausittaisilla tulkkipalavereilla, yhteisellä vapaa-ajan toiminnalla sekä avoi-muudella ja työyhteisön välisellä luottamuksella. TulkkausILONA Oy:n henkilöstön hyvinvoinnin tuke-misen tapoja tullaan kehittämään ensisijaisesti keskittymällä tulkkien yhteneväisiin toimintatapoihin.
Laatukäsikirjan osa LaatuILONA ja henkilöstön hyvinvointi sisältää edellisessä kappaleessa luetellut aiheet. Laatukäsikirjan osiota on tarkoitus käyttää esimerkiksi työntekijöiden perehdytykseen. Tiettyä laatukäsikirjan osion sisältöä ei ole ennen suomalaisella viittomakielialalla tutkittu. Työ tarjoaakin tietoa laatukäsikirjan henkilöstöosiota työstäville viittomakielialan palveluntuottajille, muun alan yrittäjille sekä viittomakielentulkeille ja viittomakielentulkkiopiskelijoille.