Yleisötyö Sibelius-Akatemiassa: osallistavan taiteellisen toiminnan tuotantomalli
Käenmäki, Joni; Halonen, Tiina (2012)
Käenmäki, Joni
Halonen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Sibelius-Akatemiassa tehtävä yleisötyö eli osallistava taiteellinen toiminta. Yleisötyön tarkoitus on syventää taidekokemusta ja lisätä taiteiden saavutettavuutta. Sibelius-Akatemia ottaa käyttöön opinnäytetyön myötä käsitteen osallistava taiteellinen toiminta, joka painottaa kaikkien mukana olevien tahojen aktiivista osallistumista taiteen tekemiseen ja kokemiseen. Täten se nähdään yleisötyötä syventävämpänä toimintana. Sibelius-Akatemialla on yliopistona yhteiskunnallisen vaikuttamisen vastuu, ja lisäksi julkisrahoitteisena koulutuslaitoksena sen taiteellisen toiminnan tulee olla mahdollisimman laajan yleisön saatavilla. Siksi Sibelius-Akatemialla on velvollisuus järjestää osallistavaa taiteellista toimintaa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Sibelius-Akatemiassa tehtyä yleisötyötä ja kartoitettiin sen ongelmat sekä kehittämiskohteet. Tältä pohjalta rakennettiin osallistavan taiteellisen toiminnan tuotantomallin kuvaus. Tuotantomalli on organisaation, päätöksentekosuhteiden, resurssien ja tuotantoprosessin kuvaus, jonka avulla toiminta voidaan järjestää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintatutkimuksen keinoin, millainen tuotantomalli sopisi kulttuurituottajan näkökulmasta Sibelius-Akatemian tarpeisiin. Tuotantomallin rakentamisen tavoitteena oli kehittää Sibelius-Akatemian osallistavaa taiteellista toimintaa ammattimaiseksi ja paremmin organisoiduksi, ja lisätä tämän kautta osallisuutta taiteen kokemisessa ja tekemisessä koko yhteiskunnan tasolla. Työn alatavoitteiksi asetettiin konkreettisia toimenpiteitä, eli osallistavan taiteellisen toiminnan organisoinnin selkeyttäminen, näkyvyyden saavuttaminen niin sisäisesti kuin ulkoisesti, viestinnän ja dokumentoinnin parantaminen sekä yleisötyötietoisuuden lisääminen organisaation sisällä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin osallistavan taiteellisen toiminnan asiantuntijoita ja vertailtiin yleisötyötä tekeviä tahoja niin Suomessa kuin ulkomailla. Työtä tehtiin jatkuvassa vuoropuhelussa organisaation edustajien kanssa, jotta kehittäminen vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita. Lisäksi työn aineistona käytettiin yleisötyöstä aiemmin Sibelius-Akatemiassa tehtyjä selvityksiä ja projektiraportteja.
Työn tuloksena muodostettua osallistavan taiteellisen toiminnan tuotantomallia laadittaessa havaittiin, että kehittämisehdotuksia oli löydettävissä niin osallistavan taiteellisen toiminnan organisointiin, resursointiin, päätöksentekoon kuin myös toiminnan näkyvyyteen. Tuotantomalliin kuvattiin nämä ongelmat ja kehittämisehdotukset niille. Osallistava taiteellinen toiminta koetaan tärkeänä niin opettajien, opiskelijoiden, tuottajien kuin yleisönkin kannalta, eli siitä on hyötyä kaikille mukana oleville osapuolille. Osallistavan taiteellisen toiminnan tuottamista puoltavia perusteluja löydettiin kaiken kaikkiaan useita.
Osallistava taiteellinen toiminta edistää hyvinvointia taiteen avulla, jolloin sen kehittämisen merkitys koko kulttuurialalle on suuri. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa taidelaitoksissa, jotka tuottavat osallistavaa taiteellista toimintaa. Työn tilaaja voi hyödyntää luotua tuotantomallia erityisesti siirryttäessä kolme taiteen alan yliopistoa yhdistävään Taideyliopistoon.
Opinnäytetyössä tutkittiin Sibelius-Akatemiassa tehtyä yleisötyötä ja kartoitettiin sen ongelmat sekä kehittämiskohteet. Tältä pohjalta rakennettiin osallistavan taiteellisen toiminnan tuotantomallin kuvaus. Tuotantomalli on organisaation, päätöksentekosuhteiden, resurssien ja tuotantoprosessin kuvaus, jonka avulla toiminta voidaan järjestää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintatutkimuksen keinoin, millainen tuotantomalli sopisi kulttuurituottajan näkökulmasta Sibelius-Akatemian tarpeisiin. Tuotantomallin rakentamisen tavoitteena oli kehittää Sibelius-Akatemian osallistavaa taiteellista toimintaa ammattimaiseksi ja paremmin organisoiduksi, ja lisätä tämän kautta osallisuutta taiteen kokemisessa ja tekemisessä koko yhteiskunnan tasolla. Työn alatavoitteiksi asetettiin konkreettisia toimenpiteitä, eli osallistavan taiteellisen toiminnan organisoinnin selkeyttäminen, näkyvyyden saavuttaminen niin sisäisesti kuin ulkoisesti, viestinnän ja dokumentoinnin parantaminen sekä yleisötyötietoisuuden lisääminen organisaation sisällä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin osallistavan taiteellisen toiminnan asiantuntijoita ja vertailtiin yleisötyötä tekeviä tahoja niin Suomessa kuin ulkomailla. Työtä tehtiin jatkuvassa vuoropuhelussa organisaation edustajien kanssa, jotta kehittäminen vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita. Lisäksi työn aineistona käytettiin yleisötyöstä aiemmin Sibelius-Akatemiassa tehtyjä selvityksiä ja projektiraportteja.
Työn tuloksena muodostettua osallistavan taiteellisen toiminnan tuotantomallia laadittaessa havaittiin, että kehittämisehdotuksia oli löydettävissä niin osallistavan taiteellisen toiminnan organisointiin, resursointiin, päätöksentekoon kuin myös toiminnan näkyvyyteen. Tuotantomalliin kuvattiin nämä ongelmat ja kehittämisehdotukset niille. Osallistava taiteellinen toiminta koetaan tärkeänä niin opettajien, opiskelijoiden, tuottajien kuin yleisönkin kannalta, eli siitä on hyötyä kaikille mukana oleville osapuolille. Osallistavan taiteellisen toiminnan tuottamista puoltavia perusteluja löydettiin kaiken kaikkiaan useita.
Osallistava taiteellinen toiminta edistää hyvinvointia taiteen avulla, jolloin sen kehittämisen merkitys koko kulttuurialalle on suuri. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa taidelaitoksissa, jotka tuottavat osallistavaa taiteellista toimintaa. Työn tilaaja voi hyödyntää luotua tuotantomallia erityisesti siirryttäessä kolme taiteen alan yliopistoa yhdistävään Taideyliopistoon.