Linja-auton moottorin kunnostus ja sen vaikutus kulutukseen ja vääntömomenttiin
Wiik, Vesa (2012)
Wiik, Vesa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata linja-auton dieselmoottorin kunnostusta ja tutkia kunnostuksen kannattavuutta kulutuksen ja vääntömomentin avulla.
Työn alussa tutustuttiin Scania K82-linja-autoon ja sen DSI 8-moottoriin. Moottori purettiin osiin ja kuluneet osat joko korjattiin tai korvattiin uusilla. Moottorin kuntoa ja ominaisuuksia tutkittiin useilla mittauksilla ennen moottorin kunnostusta ja sen jälkeen. Mittausten perusteella tehtiin teoreettiset laskelmat kunnostuksen kannattavuuden arvioimiseksi.
Tuloksista ilmeni, että moottoriin tuli lisää vääntöä keskimäärin 7,9 prosenttia ja polttoaineen kulutus väheni 17,7 prosenttia. Varaosat projektiin saatiin sisäänostohinnalla, eikä varsinaisesta kunnostustyöstä jouduttu maksamaan normaalia veloitusta. Jotta korjauksesta aiheutuneet kulut saataisiin katettua, pitäisi autolla ajaa noin 32000 kilometriä kulutuksen vähenemisen myötä. Mikäli kunnostus olisi teetetty kokonaan normaaleilla varaosahinnoilla ja työtuntiveloituksella, olisi kunnostuksesta aiheutuneiden kulujen kattamiseksi autolla ajettava noin 100000 kilometriä.
Työn alussa tutustuttiin Scania K82-linja-autoon ja sen DSI 8-moottoriin. Moottori purettiin osiin ja kuluneet osat joko korjattiin tai korvattiin uusilla. Moottorin kuntoa ja ominaisuuksia tutkittiin useilla mittauksilla ennen moottorin kunnostusta ja sen jälkeen. Mittausten perusteella tehtiin teoreettiset laskelmat kunnostuksen kannattavuuden arvioimiseksi.
Tuloksista ilmeni, että moottoriin tuli lisää vääntöä keskimäärin 7,9 prosenttia ja polttoaineen kulutus väheni 17,7 prosenttia. Varaosat projektiin saatiin sisäänostohinnalla, eikä varsinaisesta kunnostustyöstä jouduttu maksamaan normaalia veloitusta. Jotta korjauksesta aiheutuneet kulut saataisiin katettua, pitäisi autolla ajaa noin 32000 kilometriä kulutuksen vähenemisen myötä. Mikäli kunnostus olisi teetetty kokonaan normaaleilla varaosahinnoilla ja työtuntiveloituksella, olisi kunnostuksesta aiheutuneiden kulujen kattamiseksi autolla ajettava noin 100000 kilometriä.