Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa
Lundberg, Henna; Saukkonen, Miia (2012)
Lundberg, Henna
Saukkonen, Miia
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010768
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka moni pohjoiskarjalainen majoitusyritys hyödyntää markkinoinnissaan sosiaalisia medioita. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten yritykset olivat mukana sähköisessä liiketoiminnassa. Tarve tutkimukselle oli suuri sosiaalisten medioiden saavuttaessa erittäin suurta suosiota niin vapaa-ajalla kuin liike-elämässäkin. Lisäksi tämänkaltaista tutkimusta ei aiemmin ollut tehty Pohjois-Karjalan majoitusyrityksistä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa määritellään keskeiset termit ja tutkimusmenetelmät työssä sekä itse käytännön kartoitustyöstä Pohjois-Karjalan majoitusyritysten osallistumisesta sähköiseen liiketoimintaan sekä sosiaaliseen mediaan. Kartoitustyö tehtiin tutkimalla kaikkien Pohjois-Karjalan majoitusyritysten mahdolliset Internet-sivut: yrityksistä selvitettiin Internet-sivujen olemassaolo ja palvelukielet sekä sivujen päivitystiheys, yhteydenottomuodot ja online-varausjärjestelmien esiintyminen. Lisäksi selvitettiin, kuinka monella yrityksellä oli Facebook-sivut.
Tutkimuksesta selvisi, että suurimmalla osalla majoitusyrityksistä oli Internet-sivut, mutta vain kymmenesosalla oli sivut Facebookissa. Lisäksi vain viidesosalla yrityksistä oli käytössä online-varausjärjestelmä. Tuloksista voi päätellä, etteivät yritykset ole vielä ryhtyneet hyödyntämään sosiaalista mediaa ja sähköisiä varausmuotoja liiketoiminnassaan. Jatkotutkimuksissa voisi selvittää, miksi niin harvalla majoitusyrityksellä on Facebook-sivut sekä mahdollista olisi tehdä esimerkiksi uudelleen kartoitus yritysten Facebook-sivustojen määrästä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa määritellään keskeiset termit ja tutkimusmenetelmät työssä sekä itse käytännön kartoitustyöstä Pohjois-Karjalan majoitusyritysten osallistumisesta sähköiseen liiketoimintaan sekä sosiaaliseen mediaan. Kartoitustyö tehtiin tutkimalla kaikkien Pohjois-Karjalan majoitusyritysten mahdolliset Internet-sivut: yrityksistä selvitettiin Internet-sivujen olemassaolo ja palvelukielet sekä sivujen päivitystiheys, yhteydenottomuodot ja online-varausjärjestelmien esiintyminen. Lisäksi selvitettiin, kuinka monella yrityksellä oli Facebook-sivut.
Tutkimuksesta selvisi, että suurimmalla osalla majoitusyrityksistä oli Internet-sivut, mutta vain kymmenesosalla oli sivut Facebookissa. Lisäksi vain viidesosalla yrityksistä oli käytössä online-varausjärjestelmä. Tuloksista voi päätellä, etteivät yritykset ole vielä ryhtyneet hyödyntämään sosiaalista mediaa ja sähköisiä varausmuotoja liiketoiminnassaan. Jatkotutkimuksissa voisi selvittää, miksi niin harvalla majoitusyrityksellä on Facebook-sivut sekä mahdollista olisi tehdä esimerkiksi uudelleen kartoitus yritysten Facebook-sivustojen määrästä.