Kulttuurisponsorointia ja yhteiskuntavastuuta : Up with Peoplen yritysyhteistyö Etelä-Pohjanmaalla
Valkonen, Terho (2012)
Valkonen, Terho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010741
Tiivistelmä
Tarkastelin opinnäytetyössäni omaa sponsorihakuprosessiani Up with People -ryhmän Etelä-Pohjanmaan vierailua varten. Käsittelin siinä myös kulttuurisponsorointia ja yritysten yhteiskuntavastuusta, sillä ne yhdistyvät Up with Peoplen yritysyhteistyössä.
Hankin Up with People -ryhmälle yhteistyökumppaneita Seinäjoelta heidän kevään 2012 kiertueeseensa liittyen. Kiertueen takana on Up with People -yhdistys, joka järjestää puolen vuoden eri puolilta maailmaa tuleville nuorille. Kerroin opinnäytetyössäni, kuinka Up with People -ryhmän tuominen kotikaupunkiin onnistuu ja mitä kiertue pitää sisällään.
Tein opinnäytetyöni yritysyhteistyöstä kulttuurin kentällä, koska se oli minulle läheinen aihe oman sponsorihakuprosessini takia. Halusin myös kartoittaa mitä arvoja yrityksillä on kulttuurisponsoroinnin taustalla.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten sähköpostitse Up with People -yhdistyksen apulaisjohtaja Paul Whitakeria. Hän vastaa yhdistyksen yritysyhteistyöstä.
Opinnäytetyöni keskeinen havainto oli, että yhteiskuntavastuu on olennainen tekijä tämän päivän kulttuurisponsoroinnissa. Kokemuksiini ja lähteisiini perustuen uskallan väittää, että mikä tahansa kulttuuritapahtuma voisi saada helpommin yhteistyökumppaneita, jos tapahtuma olisi sidoksissa hyväntekeväisyyteen tai jos sen järjestäjätaho osoittaisi muulla tavoin harjoittavansa vastuullista toimintaa.
Hankin Up with People -ryhmälle yhteistyökumppaneita Seinäjoelta heidän kevään 2012 kiertueeseensa liittyen. Kiertueen takana on Up with People -yhdistys, joka järjestää puolen vuoden eri puolilta maailmaa tuleville nuorille. Kerroin opinnäytetyössäni, kuinka Up with People -ryhmän tuominen kotikaupunkiin onnistuu ja mitä kiertue pitää sisällään.
Tein opinnäytetyöni yritysyhteistyöstä kulttuurin kentällä, koska se oli minulle läheinen aihe oman sponsorihakuprosessini takia. Halusin myös kartoittaa mitä arvoja yrityksillä on kulttuurisponsoroinnin taustalla.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten sähköpostitse Up with People -yhdistyksen apulaisjohtaja Paul Whitakeria. Hän vastaa yhdistyksen yritysyhteistyöstä.
Opinnäytetyöni keskeinen havainto oli, että yhteiskuntavastuu on olennainen tekijä tämän päivän kulttuurisponsoroinnissa. Kokemuksiini ja lähteisiini perustuen uskallan väittää, että mikä tahansa kulttuuritapahtuma voisi saada helpommin yhteistyökumppaneita, jos tapahtuma olisi sidoksissa hyväntekeväisyyteen tai jos sen järjestäjätaho osoittaisi muulla tavoin harjoittavansa vastuullista toimintaa.