"Tätini tuli Afrikasta ja toi mukanaan auringon" : lapsen itsetuntoa tukevia liikuntatuokioita
Tättilä, Maija; Oinonen, Tuula (2012)
Tättilä, Maija
Oinonen, Tuula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025831
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oinonen, Tuula & Tättilä, Maija. ”Tätini tuli Afrikasta ja toi mukanaan auringon” Lapsen itsetuntoa tukevia liikuntatuokioita. Helsinki, kevät 2012, 100s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena on kehittää itsetun-toa tukevaa toimintaa. Produktio sisältää kahdeksan kerran liikuntatuokioiden ohjemateriaalit. Jokaisella tuokiolla on oma tavoite, joissa keskitytään vuorovai-kutuksen avulla vaikuttamaan positiivisesti lapsen itsetuntoon. Tuokioissa pyri-tään tukemaan lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta yhteisellä toiminnalla ja leikeillä. Lapsia tuetaan ottamaan toisensa huomioon tuokioiden aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu produktiin liittyviin aihealuei-siin. Raportissa kuvataan lapsen itsetuntoa ja sen kehitystä. Teoriaosuudessa kuvataan liikuntakasvatuksessa huomioitavia asioita ja sitä, miten liikunta vai-kuttaa lapsen kehitykseen ja sitä kautta myös itsetuntoon. Työssä kuvataan myös ohjauksen vaikutusta lapsen itsetuntoon sekä erilaisia vuorovaikutuksen keinoja, joiden avulla itsetuntoa voidaan tukea. Vuorovaikutusosuudessa kuvataan ryhmän vaikutusta lasten itsetunnon tukemisessa. Raportin teoriaosuuden jälkeen kuvataan produktion vaiheita: suunnittelu-, toteutus-, palaute- ja arviointivaihetta sekä produktion eettisyyttä ja luotettavuutta.
Liikuntatuokiot toteutettiin keväällä 2012 helsinkiläisessä päiväkoti Lehdokissa. Tuokioihin osallistui 4-9 lasta. Liikuntatuokioihin valittiin päiväkodin kahdesta lapsiryhmästä kaikki viisivuotiaat lapset, jotka siirtyvät ensi vuonna esiopetukseen. Liikuntaleikkituokiot suunniteltiin lasten itsetuntoa tukeviksi ja leikit valittiin tarkoin, jotta ne tukevat tavoitetta. Tuokioita arvioitiin osallistuvaa havainnointia käyttäen ja havainnoinnin tueksi tuokiot videoitiin. Arvioinnissa käytettiin myös vertaisarviointia. Palautetta kerättiin tuokioon osallistuvilta lapsilta sekä tuokiota seuranneelta päiväkodin työntekijältä.
Tuokioiden aikana vuorovaikutus todettiin hyväksi menetelmäksi lasten itsetunnon tukemisessa. Itsetunnon vahvistamisen mahdollistamiseksi tärkeäksi havaittiin yhdessä tekeminen sekä kasvattajan antama tuki lapsille.
Asiasanat: itsetunto, vuorovaikutus, liikuntakasvatus, päiväkodit
Oinonen, Tuula & Tättilä, Maija. ”Tätini tuli Afrikasta ja toi mukanaan auringon” Lapsen itsetuntoa tukevia liikuntatuokioita. Helsinki, kevät 2012, 100s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena on kehittää itsetun-toa tukevaa toimintaa. Produktio sisältää kahdeksan kerran liikuntatuokioiden ohjemateriaalit. Jokaisella tuokiolla on oma tavoite, joissa keskitytään vuorovai-kutuksen avulla vaikuttamaan positiivisesti lapsen itsetuntoon. Tuokioissa pyri-tään tukemaan lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta yhteisellä toiminnalla ja leikeillä. Lapsia tuetaan ottamaan toisensa huomioon tuokioiden aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu produktiin liittyviin aihealuei-siin. Raportissa kuvataan lapsen itsetuntoa ja sen kehitystä. Teoriaosuudessa kuvataan liikuntakasvatuksessa huomioitavia asioita ja sitä, miten liikunta vai-kuttaa lapsen kehitykseen ja sitä kautta myös itsetuntoon. Työssä kuvataan myös ohjauksen vaikutusta lapsen itsetuntoon sekä erilaisia vuorovaikutuksen keinoja, joiden avulla itsetuntoa voidaan tukea. Vuorovaikutusosuudessa kuvataan ryhmän vaikutusta lasten itsetunnon tukemisessa. Raportin teoriaosuuden jälkeen kuvataan produktion vaiheita: suunnittelu-, toteutus-, palaute- ja arviointivaihetta sekä produktion eettisyyttä ja luotettavuutta.
Liikuntatuokiot toteutettiin keväällä 2012 helsinkiläisessä päiväkoti Lehdokissa. Tuokioihin osallistui 4-9 lasta. Liikuntatuokioihin valittiin päiväkodin kahdesta lapsiryhmästä kaikki viisivuotiaat lapset, jotka siirtyvät ensi vuonna esiopetukseen. Liikuntaleikkituokiot suunniteltiin lasten itsetuntoa tukeviksi ja leikit valittiin tarkoin, jotta ne tukevat tavoitetta. Tuokioita arvioitiin osallistuvaa havainnointia käyttäen ja havainnoinnin tueksi tuokiot videoitiin. Arvioinnissa käytettiin myös vertaisarviointia. Palautetta kerättiin tuokioon osallistuvilta lapsilta sekä tuokiota seuranneelta päiväkodin työntekijältä.
Tuokioiden aikana vuorovaikutus todettiin hyväksi menetelmäksi lasten itsetunnon tukemisessa. Itsetunnon vahvistamisen mahdollistamiseksi tärkeäksi havaittiin yhdessä tekeminen sekä kasvattajan antama tuki lapsille.
Asiasanat: itsetunto, vuorovaikutus, liikuntakasvatus, päiväkodit