Uusien opettajien perehdyttämisprosessi HAAGA-HELIAssa : toimintatutkimus opettajan rooliin orientoitumisesta 2005-2008
Nurminen, Sanna (2008)
Nurminen, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225082
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli kehittää Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu Heliassa työnsä aloittavien uusien opettajien perehdyttämisprosessia. Helian ja HAAGA Instituutin ammattikorkeakoulun yhdistymisen myötä tutkimuksen keskeiseksi tavoitteeksi tuli luoda HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun koulutusyksiköihin uusien opettajien perehdyttämisprosessi. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena vuosina 2005–2008.
Tutkimuksella oli neljä tutkimustehtävää. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää uusien opettajien perehdyttämisprosessi kehittämiskohteineen. Aineisto kerättiin pääasiassa haastattelemalla syksyllä 2005 aloittaneita uusia opettajia, heidän esimiehiään ja hallintoassistenttia. Toisena tehtävänä oli suunnitella ehdotus perehdyttämisprosessiksi. Prosessin käyttöönotto elokuussa 2007 aloittavia opettajia varten oli kolmas ja toimivuuden arviointi neljäs tutkimustehtävä. Uuden prosessin toimivuus arvioitiin keräämällä aineisto alkuvuonna 2008 web-kyselylomakkeella elo- joulukuussa 2007 työnsä aloittaneilta opettajilta.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus on koottu uudistavan perehdyttämisen tavoitteisiin soveltuvista teorioista ja malleista sisältäen aikuisen yksilön oppimista, organisaation oppimista ja organisaatioon sosiaalistumista. Lisäksi tarkastellaan perehdyttämistä käsittelevää lainsäädäntöä ja sitä, kuinka kirjallisuudessa suositellaan perehdytettävän. Lopuksi tarkastellaan prosessien kehittämisen keskeisiä lähtökohtia. Tutkimuksen teoriaperustaa käytetään lähtötilannetta selvitettäessä ja uutta prosessia suunniteltaessa.
Tutkimuksen merkittävin tulos oli käyttöön otettu uusien opettajien ensimmäinen perehdyttämisprosessi. Konkreettisia tuotoksia olivat perehdyttämisohje, prosessin graafinen kuvaus, perehdyttämisen muistilista sekä BSC-tuloskortti. Uuden opettajan rooliin orientoituminen on HAAGA-HELIAssa pitkäjänteinen tapahtumaketju, joka alkaa opettajaa rekrytoitaessa ja päättyy ensimmäiseen kehityskeskusteluun. HAAGA-HELIAssa perehdyttämisen vaiheet ovat: valmistautuminen työn alkamiseen, vastaanotto ja alkuperehdytys, työnopastus, työn ohessa perehtyminen sekä vaiheisiin kiinteästi liittyvä seuranta ja arviointi. Prosessiin sisältyy niin vakiinnuttavia kuin uudistavia sosiaalistamistaktiikoita. Perehdyttäminen tukee uutta koulutusyksikön opettajaa työsuhteen alussa, jotta hänestä tulee mahdollisimman pian työyhteisön toimiva jäsen.
Perehdyttämisen nykytilasta saatiin kokonaiskuva seurantakyselyssä. Arviointi osoitti prosessin toimivan pääasiassa suunnitellusti tuoden esiin myös kehittämiskohteita. Prosessin vuosittain tehtävässä itsearvioinnissa on myös huomioitava käyttöönoton jälkeen julkaistu strategia.
Tutkimuksella oli neljä tutkimustehtävää. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää uusien opettajien perehdyttämisprosessi kehittämiskohteineen. Aineisto kerättiin pääasiassa haastattelemalla syksyllä 2005 aloittaneita uusia opettajia, heidän esimiehiään ja hallintoassistenttia. Toisena tehtävänä oli suunnitella ehdotus perehdyttämisprosessiksi. Prosessin käyttöönotto elokuussa 2007 aloittavia opettajia varten oli kolmas ja toimivuuden arviointi neljäs tutkimustehtävä. Uuden prosessin toimivuus arvioitiin keräämällä aineisto alkuvuonna 2008 web-kyselylomakkeella elo- joulukuussa 2007 työnsä aloittaneilta opettajilta.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus on koottu uudistavan perehdyttämisen tavoitteisiin soveltuvista teorioista ja malleista sisältäen aikuisen yksilön oppimista, organisaation oppimista ja organisaatioon sosiaalistumista. Lisäksi tarkastellaan perehdyttämistä käsittelevää lainsäädäntöä ja sitä, kuinka kirjallisuudessa suositellaan perehdytettävän. Lopuksi tarkastellaan prosessien kehittämisen keskeisiä lähtökohtia. Tutkimuksen teoriaperustaa käytetään lähtötilannetta selvitettäessä ja uutta prosessia suunniteltaessa.
Tutkimuksen merkittävin tulos oli käyttöön otettu uusien opettajien ensimmäinen perehdyttämisprosessi. Konkreettisia tuotoksia olivat perehdyttämisohje, prosessin graafinen kuvaus, perehdyttämisen muistilista sekä BSC-tuloskortti. Uuden opettajan rooliin orientoituminen on HAAGA-HELIAssa pitkäjänteinen tapahtumaketju, joka alkaa opettajaa rekrytoitaessa ja päättyy ensimmäiseen kehityskeskusteluun. HAAGA-HELIAssa perehdyttämisen vaiheet ovat: valmistautuminen työn alkamiseen, vastaanotto ja alkuperehdytys, työnopastus, työn ohessa perehtyminen sekä vaiheisiin kiinteästi liittyvä seuranta ja arviointi. Prosessiin sisältyy niin vakiinnuttavia kuin uudistavia sosiaalistamistaktiikoita. Perehdyttäminen tukee uutta koulutusyksikön opettajaa työsuhteen alussa, jotta hänestä tulee mahdollisimman pian työyhteisön toimiva jäsen.
Perehdyttämisen nykytilasta saatiin kokonaiskuva seurantakyselyssä. Arviointi osoitti prosessin toimivan pääasiassa suunnitellusti tuoden esiin myös kehittämiskohteita. Prosessin vuosittain tehtävässä itsearvioinnissa on myös huomioitava käyttöönoton jälkeen julkaistu strategia.