Kouvolalaisten mediakulutus: paikallinen mediatutkimus ravitsemusalan näkökulmasta
Lunkka, Viktoria (2012)
Lunkka, Viktoria
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tutkia Kouvolan alueella asuvien henkilöiden mediakulutustottumuksia ravitsemusalan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Ympäristö, Matkailu- ja ravitsemistoimiala. Tutkimuksen kohderyhmä oli Kouvolan ja Iitin kunnan asukkaat sekä heidän ravintola- ja mediakulutuksensa.
Opinnäytetyön toimintaympäristön kuvauksessa kerrottiin Kouvolan kaupungin alueesta ja Iitistä, niiden väestöstä ja alueella olevista ravintoloista ja medioista. Teoreettisessa viitekehityksessä aiheena olivat mediatutkimus, markkinointi, markkinointiviestintä ja digitaalinen markkinointiviestintä, markkinointiviestinnän muodot. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 310 kouvolalaista ja iittiläistä. Tutkimus toteutettiin tammi- ja helmikuussa 2012, ja tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että ravintoloissa Kouvolan alueella käydään aktiivisesti ja tärkeimpiä syitä ravintoloihin menoon ovat kahvittelu ja lounas. Mediatutkimuksen tulokset osoittivat, että seuratuin media Kouvolan alueella on lehdet ja ravintolatietoa etsitään Internetistä. Luetuin lehti Kouvolan alueella on Kouvolan Sanomat, ja paikallisesta radiosta kuunnellaan eniten Iskelmä-radiota. Katsotuin televisiokanava on Nelonen, ja käytetyin sosiaalinen media on Facebook. Tulokset myös osoittivat, että eniten paikalliset asukkaat näkevät ravintoloiden mainontaa lehdissä. Suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että helpoin tapa tavoittaa heidät on lehtien kautta. Lehtien rinnalla myös Internet ja sosiaalinen media tavoittavat monen alueen asukkaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella ehdotuksena on, että paikallisia lehtiä käytetään edelleen markkinointikanavana, sekä kiinnitetään huomiota ravintoloiden nettisivujen ulkoasuun ja päivitykseen entistä paremmin. Sen lisäksi voidaan kokeilla esimerkiksi bannerimainontaa, koska Internetiä käytetään paljon.
Opinnäytetyön toimintaympäristön kuvauksessa kerrottiin Kouvolan kaupungin alueesta ja Iitistä, niiden väestöstä ja alueella olevista ravintoloista ja medioista. Teoreettisessa viitekehityksessä aiheena olivat mediatutkimus, markkinointi, markkinointiviestintä ja digitaalinen markkinointiviestintä, markkinointiviestinnän muodot. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 310 kouvolalaista ja iittiläistä. Tutkimus toteutettiin tammi- ja helmikuussa 2012, ja tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että ravintoloissa Kouvolan alueella käydään aktiivisesti ja tärkeimpiä syitä ravintoloihin menoon ovat kahvittelu ja lounas. Mediatutkimuksen tulokset osoittivat, että seuratuin media Kouvolan alueella on lehdet ja ravintolatietoa etsitään Internetistä. Luetuin lehti Kouvolan alueella on Kouvolan Sanomat, ja paikallisesta radiosta kuunnellaan eniten Iskelmä-radiota. Katsotuin televisiokanava on Nelonen, ja käytetyin sosiaalinen media on Facebook. Tulokset myös osoittivat, että eniten paikalliset asukkaat näkevät ravintoloiden mainontaa lehdissä. Suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että helpoin tapa tavoittaa heidät on lehtien kautta. Lehtien rinnalla myös Internet ja sosiaalinen media tavoittavat monen alueen asukkaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella ehdotuksena on, että paikallisia lehtiä käytetään edelleen markkinointikanavana, sekä kiinnitetään huomiota ravintoloiden nettisivujen ulkoasuun ja päivitykseen entistä paremmin. Sen lisäksi voidaan kokeilla esimerkiksi bannerimainontaa, koska Internetiä käytetään paljon.