Kuinka Elisa voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnin tukena
Erixon, Juuso (2012)
Erixon, Juuso
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910491
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Elisa Oyj:lle. Elisa Oyj on johtava matkapuhelinoperaattori, joka tarjoaa yrityksille ja kuluttajille matkapuhelin- ja internetpalveluita. Elisa Oyj sisältää yritys- ja palvelubrändi Elisan sekä kuluttajien matkapuhelin- ja internetoperaattorin Saunalahden. Elisa Oyj on tällä hetkellä Suomen suurin teleoperaattori.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta sekä produktista. Teoriaosiossa kerrotaan markkinointiviestinnästä, yhdestä sen osa-alueesta internet-markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta. Vaikka sosiaalinen media on vielä suhteellisen uusi asia, on se levinnyt ja kasvanut nopeasti. Vakiintuneita käytäntöjä ei ole vielä muodostunut samalla tavalla kuin perinteisissä markkinointiviestinnän kanavissa.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin asiantuntijahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin kesväällä 2011. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea sosiaalisen median asiantuntijaa johtavista mainostoimistoista. Asiantuntijoilta saatiin teoriaa tukevia monipuolisia näkökulmia sekä konkreettisia neuvoja sosiaalisen median käyttöön.
Produktin aiheena oli sosiaalisen median ohjeistus Elisa Oyj:lle. Tehty produkti ”Ohje sosiaaliseen mediaan” on tarkoitettu apuvälineeksi Elisan henkilökunnalle, jotka suunnittelevat ja kehittävät sosiaalisen median strategiaa. Produktissa sosiaalisen median päätyökaluksi nousi Facebook, sen laajan käyttäjäkunnan ja suosion takia. Facebookia tukemaan valittiin Suomessa ei vielä niin tunnettu Twitter ja Foursquare. Lisäksi Elisan ja Saunalahden jo olemassa olevia wiki-pohjaisia palsta-asiakaspalvelukanavia tulisi hyödyntää enemmän.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta sekä produktista. Teoriaosiossa kerrotaan markkinointiviestinnästä, yhdestä sen osa-alueesta internet-markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta. Vaikka sosiaalinen media on vielä suhteellisen uusi asia, on se levinnyt ja kasvanut nopeasti. Vakiintuneita käytäntöjä ei ole vielä muodostunut samalla tavalla kuin perinteisissä markkinointiviestinnän kanavissa.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin asiantuntijahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin kesväällä 2011. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea sosiaalisen median asiantuntijaa johtavista mainostoimistoista. Asiantuntijoilta saatiin teoriaa tukevia monipuolisia näkökulmia sekä konkreettisia neuvoja sosiaalisen median käyttöön.
Produktin aiheena oli sosiaalisen median ohjeistus Elisa Oyj:lle. Tehty produkti ”Ohje sosiaaliseen mediaan” on tarkoitettu apuvälineeksi Elisan henkilökunnalle, jotka suunnittelevat ja kehittävät sosiaalisen median strategiaa. Produktissa sosiaalisen median päätyökaluksi nousi Facebook, sen laajan käyttäjäkunnan ja suosion takia. Facebookia tukemaan valittiin Suomessa ei vielä niin tunnettu Twitter ja Foursquare. Lisäksi Elisan ja Saunalahden jo olemassa olevia wiki-pohjaisia palsta-asiakaspalvelukanavia tulisi hyödyntää enemmän.