Yhdessä kaksoisdiagnoosikuntoutujien kanssa leirikäytäntöjä kehittämässä
Sibelius, Jenni; Eskelin, Hannele; Penney, Margaret (2012)
Sibelius, Jenni
Eskelin, Hannele
Penney, Margaret
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025903
Tiivistelmä
Eskelin, Hannele, Penney, Margaret ja Sibelius Jenni. Yhdessä kaksoisdiagnoosikuntoutujien kanssa leirikäytäntöjä kehittämässä. Helsinki 2012. 67 s. 1 liite
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää mielenterveyhdistys Etappi ry:n leirikäytäntöjä sekä saada kuntoutujat itse aikaisempaa enemmän osallisiksi suunnitteluun sekä toteutukseen.
Opinnäytetyössämme käsitellään mielenterveyttä ja päihdeproblematiikkaa sosiaalisesta näkökulmasta, jonka jälkeen käsittelemme vuorovaikutusta sekä vertaistuen merkitystä kuntoutuksessa. Mielenterveys- ja päihdekuntoutujille on järjestetty leirejä aikaisemminkin, opinnäytetyössämme pyrimme saamaan kuntoutujat osallistumaan leirin suunnitteluun, järjestelyihin sekä sisältöön.
Opinnäytetyömme on kehittämishanke. Teimme yhteistyötä Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n kanssa, jonka asukkaat osallistuivat leirille. Järjestimme seitsemän tapaamista ennen leiriä, joissa suunnittelimme yhdessä leiriä. Heinäkuussa 2011 olimme viisi päivää leireilemässä viiden Etapin asukkaan kanssa. Aineiston keräsimme havainnoimalla tapaamiskertoja, sekä itse leiriä, jonka lisäksi teimme palautekyselyn leirille osallistuneille. Lisäksi kysyimme joka päivä leirillä palautetta päivästä sekä miten leiriläiset kokivat leirin sisältöön vaikuttamisen. Kirjasimme joka ilta palautteen sekä omia mietteitämme. Leirin jälkeen teimme palautekyselyn osallistuneille.
Opinnäytetyön tärkein asia oli saada kuntoutujien ääni kuuluville. Osallistuneet pitivät erityisen tärkeänä suunnitteluun osallistumista ja samalla vaikuttamista sisältöön. He kokivat saavansa arvostusta, kun heitä kuunneltiin. He saivat esimerkiksi itse päättää leirisäännöstä ja mitä ruokaa leirillä valmistetaan. Opiskelijoina me opimme järjestämään tapahtuman sekä ohjaamaan ryhmää.
Opinnäytetyö antaa tulevaisuudessa työvälineitä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien leirinjärjestäjille organisoida leiri yhdessä kuntoutujien kanssa.
Asiasanat: kaksoisdiagnoosi, kuntoutus, osallisuus, toiminnallisuus, vuorovaikutus, mielenterveyskuntoututus, leirit, kehittämisprojektit
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää mielenterveyhdistys Etappi ry:n leirikäytäntöjä sekä saada kuntoutujat itse aikaisempaa enemmän osallisiksi suunnitteluun sekä toteutukseen.
Opinnäytetyössämme käsitellään mielenterveyttä ja päihdeproblematiikkaa sosiaalisesta näkökulmasta, jonka jälkeen käsittelemme vuorovaikutusta sekä vertaistuen merkitystä kuntoutuksessa. Mielenterveys- ja päihdekuntoutujille on järjestetty leirejä aikaisemminkin, opinnäytetyössämme pyrimme saamaan kuntoutujat osallistumaan leirin suunnitteluun, järjestelyihin sekä sisältöön.
Opinnäytetyömme on kehittämishanke. Teimme yhteistyötä Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n kanssa, jonka asukkaat osallistuivat leirille. Järjestimme seitsemän tapaamista ennen leiriä, joissa suunnittelimme yhdessä leiriä. Heinäkuussa 2011 olimme viisi päivää leireilemässä viiden Etapin asukkaan kanssa. Aineiston keräsimme havainnoimalla tapaamiskertoja, sekä itse leiriä, jonka lisäksi teimme palautekyselyn leirille osallistuneille. Lisäksi kysyimme joka päivä leirillä palautetta päivästä sekä miten leiriläiset kokivat leirin sisältöön vaikuttamisen. Kirjasimme joka ilta palautteen sekä omia mietteitämme. Leirin jälkeen teimme palautekyselyn osallistuneille.
Opinnäytetyön tärkein asia oli saada kuntoutujien ääni kuuluville. Osallistuneet pitivät erityisen tärkeänä suunnitteluun osallistumista ja samalla vaikuttamista sisältöön. He kokivat saavansa arvostusta, kun heitä kuunneltiin. He saivat esimerkiksi itse päättää leirisäännöstä ja mitä ruokaa leirillä valmistetaan. Opiskelijoina me opimme järjestämään tapahtuman sekä ohjaamaan ryhmää.
Opinnäytetyö antaa tulevaisuudessa työvälineitä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien leirinjärjestäjille organisoida leiri yhdessä kuntoutujien kanssa.
Asiasanat: kaksoisdiagnoosi, kuntoutus, osallisuus, toiminnallisuus, vuorovaikutus, mielenterveyskuntoututus, leirit, kehittämisprojektit