"Koska olen tärkeä" : Arjenhallintaopas itsenäistymisen tueksi toimintakyvyltään heikentyneille nuorille
Töhönen, Terhi; Kokkonen, Iina (2012)
Töhönen, Terhi
Kokkonen, Iina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas arjenhallintataidoista Kuopion yliopistollisen sairaalan
nuorisopsykiatrian poliklinikan käyttöön. Kohderyhmänä oli toimintakyvyltään heikentyneet 16–20-vuotiaat nuoret, jotka tarvitsevat tukea itsenäistyessään. Opasta käyttävät myös poliklinikan hoitajat, jotka keskustelevat oppaan aiheista nuoren kanssa ja antavat oppaan hänelle itselleen luettavaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppaan avulla lisätä nuorten tietämystä oman arjen hallinnasta ja siten parantaa heidän elämänhallintaansa.
Opinnäytetyön osa-alueisiin liittyvää tutkimuksellista ja luotettavaa tietoa kerättiin ajankohtaisista artikkeleista sekä muusta alan kirjallisuudesta, ja suuri painoarvo oli myös Kuopion yliopistollisen sairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan hoitohenkilöstön kokemuksellisella tiedolla. Opinnäytetyön raportissa käsiteltiin nuoruutta sekä nuoren kehitystä ja elämänhallintaa, toimintakyvyltään heikentyneen nuoren arjessa kohtaamia ongelmia sekä sitä, kuinka heitä voisi tukea arjessa selviytymisessä. Lisäksi arjenhallintaoppaan teemojen laatimisessa hyödynnettiin opinnäytetyöhön koottua tietoa. Kehittämishankkeen vaiheiden kuvauksessa hyödynnettiin taustalla olevaa teoreettista mallia, jonka mukaan hankkeesta kerrottiin sen suunnittelusta päättämisvaiheeseen saakka.
Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan
kanssa. Kehittämishanke oli työelämälähtöinen, sillä yksikössä oli koettu tarvetta arjenhallintataidoista kertovalle oppaalle, joka olisi kohdennettu itsenäistyville nuorille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi arjenhallintaopas toimintakyvyltään heikentyneille nuorille. Oppaassa kerrotaan arjen peruselementeistä, joista arjenhallinta koostuu. Näitä arjen peruselementtejä ovat ajankäyttö, liikunta, ravitsemus, rahankäyttö, päihteet ja seksuaalisuus. Opas antaa nuorelle tukea oman elämän suunnitteluun ja hallintaan, ja mielenkiinnon herättämiseksi oppaan kieli- ja ulkoasu suunnattiin kohderyhmän nuorille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyvän arjenhallintaoppaan kuvituksen ja taiton teki Kuopion muotoiluakatemian graafisen suunnittelun opiskelija Hanna Huusko.
Hankkeen toteuttamisen myötä syntyi uusia jatkokehittämisideoita, joista yksi on arjenhallintaoppaan
vaikuttavuuden tutkiminen. Oppaan hyödynnettävyyttä käytännössä voisi tutkia esimerkiksi kyselemällä oppaan käytön jälkeen hoitohenkilöstön kokemuksia oppaasta ja sen toimivuudesta. Lisäksi kirjallisuuskatsaus psyykkisen toimintakyvyn ja kognitiivisten häiriöiden hoidosta sekä auttamismenetelmistä olisi hyödyllinen näihin aiheisiin liittyvän tiedon vähyyden vuoksi. Savonia-ammattikorkeakoulussa tehtävien opinnäytetöiden toteutumista opiskelijan toimintana voisi myös tutkia, ja huomion kiinnittää erityisesti opiskelijoiden motivaatioon opinnäytetyöprosessin aikana.
nuorisopsykiatrian poliklinikan käyttöön. Kohderyhmänä oli toimintakyvyltään heikentyneet 16–20-vuotiaat nuoret, jotka tarvitsevat tukea itsenäistyessään. Opasta käyttävät myös poliklinikan hoitajat, jotka keskustelevat oppaan aiheista nuoren kanssa ja antavat oppaan hänelle itselleen luettavaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppaan avulla lisätä nuorten tietämystä oman arjen hallinnasta ja siten parantaa heidän elämänhallintaansa.
Opinnäytetyön osa-alueisiin liittyvää tutkimuksellista ja luotettavaa tietoa kerättiin ajankohtaisista artikkeleista sekä muusta alan kirjallisuudesta, ja suuri painoarvo oli myös Kuopion yliopistollisen sairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan hoitohenkilöstön kokemuksellisella tiedolla. Opinnäytetyön raportissa käsiteltiin nuoruutta sekä nuoren kehitystä ja elämänhallintaa, toimintakyvyltään heikentyneen nuoren arjessa kohtaamia ongelmia sekä sitä, kuinka heitä voisi tukea arjessa selviytymisessä. Lisäksi arjenhallintaoppaan teemojen laatimisessa hyödynnettiin opinnäytetyöhön koottua tietoa. Kehittämishankkeen vaiheiden kuvauksessa hyödynnettiin taustalla olevaa teoreettista mallia, jonka mukaan hankkeesta kerrottiin sen suunnittelusta päättämisvaiheeseen saakka.
Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan
kanssa. Kehittämishanke oli työelämälähtöinen, sillä yksikössä oli koettu tarvetta arjenhallintataidoista kertovalle oppaalle, joka olisi kohdennettu itsenäistyville nuorille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi arjenhallintaopas toimintakyvyltään heikentyneille nuorille. Oppaassa kerrotaan arjen peruselementeistä, joista arjenhallinta koostuu. Näitä arjen peruselementtejä ovat ajankäyttö, liikunta, ravitsemus, rahankäyttö, päihteet ja seksuaalisuus. Opas antaa nuorelle tukea oman elämän suunnitteluun ja hallintaan, ja mielenkiinnon herättämiseksi oppaan kieli- ja ulkoasu suunnattiin kohderyhmän nuorille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyvän arjenhallintaoppaan kuvituksen ja taiton teki Kuopion muotoiluakatemian graafisen suunnittelun opiskelija Hanna Huusko.
Hankkeen toteuttamisen myötä syntyi uusia jatkokehittämisideoita, joista yksi on arjenhallintaoppaan
vaikuttavuuden tutkiminen. Oppaan hyödynnettävyyttä käytännössä voisi tutkia esimerkiksi kyselemällä oppaan käytön jälkeen hoitohenkilöstön kokemuksia oppaasta ja sen toimivuudesta. Lisäksi kirjallisuuskatsaus psyykkisen toimintakyvyn ja kognitiivisten häiriöiden hoidosta sekä auttamismenetelmistä olisi hyödyllinen näihin aiheisiin liittyvän tiedon vähyyden vuoksi. Savonia-ammattikorkeakoulussa tehtävien opinnäytetöiden toteutumista opiskelijan toimintana voisi myös tutkia, ja huomion kiinnittää erityisesti opiskelijoiden motivaatioon opinnäytetyöprosessin aikana.