1-3 – vuotiaiden leikki päiväkodissa
Koivuranta, Karoliina (2012)
Koivuranta, Karoliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810372
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsittelen 1-3 –vuotiaiden leikkiä päiväkodissa. Tutkimuksen kohteena on lapsen leikinkehitystaso, miten se vastaa iän mukaan määriteltyä leikinkehitysvaihetta sekä päiväkodinhenkilökunnan osallisuutta vapaan leikin tukijana. Tutkimuksen tein Seinäjoella päiväkodissa, jossa lapset on jaettu aina ikävuosittain, mikä mahdollisti ikäryhmän tarkemman tarkastelun.
Tutkimus osoitti, että tämän päiväkodin lapset leikkivät hyvin ikätasonsa mukaisesti. Vapaaleikki mahdollisti lasten toiminnan heidän omalla leikinkehitystasollaan eikä lapsia patistettu toimimaan omien kykyjensä äärirajoilla. Kehitysmahdollisuuksia tarjotaan kuitenkin vapaanleikin aikana leluilla, joiden toiminta on aikuisentiedossa, mutta lapsi saattaa kokea haasteelliseksi lelun ”oikean” käyttötavan havaitsemisen. Leikkiä tuettiin ohjaamalla lasta ristiriitatilanteissa sekä tilanteissa, joissa olisi voinut sattua jokin vahinko. Lapset saivat kuitenkin hyvin omatoimisesti valita leikkinsä eikä leikkiä turhaan rajoitettu.
Tutkimus osoitti, että tämän päiväkodin lapset leikkivät hyvin ikätasonsa mukaisesti. Vapaaleikki mahdollisti lasten toiminnan heidän omalla leikinkehitystasollaan eikä lapsia patistettu toimimaan omien kykyjensä äärirajoilla. Kehitysmahdollisuuksia tarjotaan kuitenkin vapaanleikin aikana leluilla, joiden toiminta on aikuisentiedossa, mutta lapsi saattaa kokea haasteelliseksi lelun ”oikean” käyttötavan havaitsemisen. Leikkiä tuettiin ohjaamalla lasta ristiriitatilanteissa sekä tilanteissa, joissa olisi voinut sattua jokin vahinko. Lapset saivat kuitenkin hyvin omatoimisesti valita leikkinsä eikä leikkiä turhaan rajoitettu.