Laatukäsikirja osana Vaasan Setlementtiyhdistys Ry:n laatujärjestelmää
Pauliina, Mäkinen (2020)
Pauliina, Mäkinen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032865
Tiivistelmä
Vaasan Setlementtiyhdistykselle aloitettiin Setlementin sisäisessä laatutyöryhmässä tekemään laatukäsikirjaa vuonna 2018. Tämän opinnäytetyön tekijä sai olla mukana laatutyöryhmässä työskentelyssä alusta alkaen. Laatukäsikirjan valmistui syksyllä 2019 ja Vaasan Setlementtiyhdistyksen henkilöstölle pidettiin koulutus aiheeseen liittyen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan laatuajattelun implementointia henkilöstökoulutuksen avulla Vaasan Setlementtiyhdistyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin interventiotutkimuksena, jossa interventiona toimii laatukäsikirjan implementointi henkilöstökoulutuksessa marraskuussa 2019. Vaasan Setlementtiyhdistyksen henkilöstöltä kysyttiin laadusta kyselylomakkeella (n=52) ennen koulutustilaisuuden alkua ja puoli vuotta koulutuksen jälkeen toisella kyselyllä
e-lomakkeen muodossa (n=34). Opinnäytetyössä aineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin.
Vaasan Setlementtiyhdistyksen henkilöstö oli tyytyväinen laatukäsikirjaan, joka selkeytti ja toi esiin laadun yhdistyksessä. Henkilöstö koki saaneensa työkalun työhönsä. Yhdistyksen arvot yhtenäistyivät. Laatua arvioitiin eri näkökulmista; asiakkaan, johtamisen ja ammattilaisen näkökulmat.
Asiakaslähtöisyys ja ammattitaitoinen henkilökunta sekä asiakkaan kohtaaminen nousivat laatutekijöiksi asiakkaan näkökulmasta. Toisen kyselyn jälkeen
asiakastyytyväisyys painottui vastauksista. Ammattitaitoinen johtamistyyli ja
ammattitaitoinen henkilökunta olivat vastaajien mielestä laatua johtamisen näkökulmasta. Ammattilaisen näkökulmasta selkeä työnkuva, mahdollisuus kehittyä työssään ja työhyvinvointi nousivat vastausten mukaan laatutekijöiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin interventiotutkimuksena, jossa interventiona toimii laatukäsikirjan implementointi henkilöstökoulutuksessa marraskuussa 2019. Vaasan Setlementtiyhdistyksen henkilöstöltä kysyttiin laadusta kyselylomakkeella (n=52) ennen koulutustilaisuuden alkua ja puoli vuotta koulutuksen jälkeen toisella kyselyllä
e-lomakkeen muodossa (n=34). Opinnäytetyössä aineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin.
Vaasan Setlementtiyhdistyksen henkilöstö oli tyytyväinen laatukäsikirjaan, joka selkeytti ja toi esiin laadun yhdistyksessä. Henkilöstö koki saaneensa työkalun työhönsä. Yhdistyksen arvot yhtenäistyivät. Laatua arvioitiin eri näkökulmista; asiakkaan, johtamisen ja ammattilaisen näkökulmat.
Asiakaslähtöisyys ja ammattitaitoinen henkilökunta sekä asiakkaan kohtaaminen nousivat laatutekijöiksi asiakkaan näkökulmasta. Toisen kyselyn jälkeen
asiakastyytyväisyys painottui vastauksista. Ammattitaitoinen johtamistyyli ja
ammattitaitoinen henkilökunta olivat vastaajien mielestä laatua johtamisen näkökulmasta. Ammattilaisen näkökulmasta selkeä työnkuva, mahdollisuus kehittyä työssään ja työhyvinvointi nousivat vastausten mukaan laatutekijöiksi.