Finavian rooli turvatarkastajien päivittäisjohtamisessa
Hildén, Sinikka (2012)
Hildén, Sinikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239546
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa käsitys siitä, minkälaisena Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuspalvelun toimittajat näkevät palveluntilaajan eli Finavia Oyj:n roolin turvatarkastajien päivittäisjohtamisessa. Tutkimustuloksia hyödynnetään päivittäisjohtamisen kehittämisessä. Päivittäisjohtamisen kehittäminen parantaa palveluketjun hallintaa ja tuloksellisuutta. Tehokas päivittäisjohtaminen lisää palveluketjun jäsenten välistä tiedonkulkua ja parantaa palveluketjuun kuuluvien työntekijöiden työsuorituksia. Heikko päivittäisjohtaminen alentaa asiakkaan saamaa lisäarvoa.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen lähteitä olivat teoria-aineistot ja haastattelut. Teoreettinen viitekehys rakentui päivittäisjohtamisen ympärille. Päivittäisjohtaminen raamitettiin viiden osa-alueen ympärille, jotka olivat strategiaan sitouttaminen, oppimisprosessin johtaminen, toiminnan ohjaaminen, motivaation kanavoiminen sekä toiminnan arviointi ja kehittäminen. Tutkimusaineistosta löytyneitä mielipiteitä ja niiden toistuvuuksia käytettiin analysoinnin perustana. Analyysimenetelmänä käytettiin yleistävää päättelyä.
Tehty tutkimus osoitti, että turvatarkastuspalvelun toimittajat näkevät Finavialla olevan taustavaikuttajan rooli turvatarkastajien päivittäisjohtamisessa. Taustalla vaikuttamisen menetelmät vaihtelivat päivittäisjohtamisen osa-alueiden mukaan. Strategiaan sitouttamisessa Finavian odotetaan ylläpitävän kokonaiskuvaa ja tuottavan päätavoitteet. Oppimisprosessin johtamisen ja toiminnan ohjaamisen osalta Finavialta odotetaan osittaista osallistumista toimintaan. Turvatarkastajien motivaation kanavoimiseen sekä toiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen liittyvän taustatyön osalta Finavialta odotetaan yhtä suurta työpanosta kuin palveluntoimittajilta.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi, voiko tilaajalla olla vain yhdenlainen rooli monille toimijoille ulkoistamansa palvelun päivittäisjohtamisessa, vai tulisiko tilaajan luoda rooleja palveluntoimittajakohtaisesti. Kiinnostava tutkimuskohde olisi myös päivittäisjohtamisen kohteena olevien turvatarkastajien näkemyksen selvittäminen.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen lähteitä olivat teoria-aineistot ja haastattelut. Teoreettinen viitekehys rakentui päivittäisjohtamisen ympärille. Päivittäisjohtaminen raamitettiin viiden osa-alueen ympärille, jotka olivat strategiaan sitouttaminen, oppimisprosessin johtaminen, toiminnan ohjaaminen, motivaation kanavoiminen sekä toiminnan arviointi ja kehittäminen. Tutkimusaineistosta löytyneitä mielipiteitä ja niiden toistuvuuksia käytettiin analysoinnin perustana. Analyysimenetelmänä käytettiin yleistävää päättelyä.
Tehty tutkimus osoitti, että turvatarkastuspalvelun toimittajat näkevät Finavialla olevan taustavaikuttajan rooli turvatarkastajien päivittäisjohtamisessa. Taustalla vaikuttamisen menetelmät vaihtelivat päivittäisjohtamisen osa-alueiden mukaan. Strategiaan sitouttamisessa Finavian odotetaan ylläpitävän kokonaiskuvaa ja tuottavan päätavoitteet. Oppimisprosessin johtamisen ja toiminnan ohjaamisen osalta Finavialta odotetaan osittaista osallistumista toimintaan. Turvatarkastajien motivaation kanavoimiseen sekä toiminnan arvioimiseen ja kehittämiseen liittyvän taustatyön osalta Finavialta odotetaan yhtä suurta työpanosta kuin palveluntoimittajilta.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi, voiko tilaajalla olla vain yhdenlainen rooli monille toimijoille ulkoistamansa palvelun päivittäisjohtamisessa, vai tulisiko tilaajan luoda rooleja palveluntoimittajakohtaisesti. Kiinnostava tutkimuskohde olisi myös päivittäisjohtamisen kohteena olevien turvatarkastajien näkemyksen selvittäminen.