Aloittavan pienyrityksen markkinointisuunnitelma : case: Matka Vetikko Oy
Hirvonen, Olga; Liimatainen, Anna (2012)
Hirvonen, Olga
Liimatainen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259926
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista pienen, toimintansa aloittavan yrityksen näkökulmasta, ottaen huomioon sen rajalliset resurssit. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli matkanjärjestäjätoimisto Matka Vetikko, jonka kohderyhmiä ovat maratonjuoksijat ja adoptioperheet. Konnevedellä Keski-Suomessa sijaitseva Matka Vetikko aloitti toimintansa huhtikuussa 2011. Uudella kiireisellä pienyrittäjällä ei ollut aikaa tai mahdollisuutta suunnitella johdonmukaista ja tavoitteellista markkinointia yritykselleen, jonka vuoksi markkinointisuunnitelma toteutettiin opinnäytetyönä. Tavoitteena oli tarjota kehitysehdotuksia yrityksen markkinoinnin kehittämiseksi sekä parantaa yrittäjän markkinointiosaamista.
Markkinointisuunnitelmasta muodostui Matka Vetikon tarpeisiin räätälöity markkinoinnin opas ja apuväline. Merkittävänä tuloksena ja johtopäätöksenä oli se, että pienyritys voi markkinoida itseään tehokkaasti pienelläkin markkinointibudjetilla. Tärkeintä on käyttää luovuutta ja mielikuvitusta asiakkaiden hankkimisessa sekä hyödyntää sellaisia markkinointikanavia, jotka ovat yritykselle kustannustehokkaita.
Markkinointisuunnitelma tarjoaa kehitysehdotuksia yrityksen markkinointiin sekä lisää ja syventää yrittäjän markkinointiymmärrystä ja -osaamista. Opinnäytetyön teoreettisesta osuudesta on hyötyä myös tulevaisuudessa kun yritys kokee ajankohtaiseksi kehittää edelleen markkinointiaan.
Markkinointisuunnitelmasta muodostui Matka Vetikon tarpeisiin räätälöity markkinoinnin opas ja apuväline. Merkittävänä tuloksena ja johtopäätöksenä oli se, että pienyritys voi markkinoida itseään tehokkaasti pienelläkin markkinointibudjetilla. Tärkeintä on käyttää luovuutta ja mielikuvitusta asiakkaiden hankkimisessa sekä hyödyntää sellaisia markkinointikanavia, jotka ovat yritykselle kustannustehokkaita.
Markkinointisuunnitelma tarjoaa kehitysehdotuksia yrityksen markkinointiin sekä lisää ja syventää yrittäjän markkinointiymmärrystä ja -osaamista. Opinnäytetyön teoreettisesta osuudesta on hyötyä myös tulevaisuudessa kun yritys kokee ajankohtaiseksi kehittää edelleen markkinointiaan.