GLO-hotellien yrityskuvan muodostuminen
Fröberg, Tomas (2012)
Fröberg, Tomas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen GLO-hotellien ulkoinen yrityskuva on sen yritysasiakkaiden näkökulmasta arvioituna. Tutkimuksen alaongelmana tutkittiin sitä, onko asiakasyrityksen taustamuuttujilla, kuten henkilöstön määrällä tai asiakassuhteen kestolla, vaikutusta yrityskuva-arvioon.
Kämp Group on pääkaupunkiseudulla toimiva hotelli- ja ravintolakonserni, joka koos-tuu kolmesta eri yrityksestä. Yksi näistä yrityksistä on Palace Kämp Hotellit Oy, jonka alaisuudessa GLO-hotellit toimivat.
Yrityskuvan muodostumisen pääelementit ovat yrityksen identiteetti, profiili ja imago. Yrityksen identiteetti koostuu esimerkiksi yrityskulttuurista, ydinosaamisista, arvoista, liikeideasta, visiosta, missiosta ja strategiasta. Yrityksen profiililla tarkoitetaan yrityksen tavoitekuvaa. Yrityksen imago on yrityksen sidosryhmän edustajan muodostama mieli-kuva yrityksestä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui näiden elementtien sekä yrityksen maineen, viestinnän sekä design management -prosessin pohjalta.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Yritysasiakkaille teetettiin sähköinen kyselylomake helmikuussa 2012. Tutkimus suunniteltiin ja suunnat-tiin nimenomaan yritysasiakkaiden edustajille. Yksityiset kuluttaja-asiakkaat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että GLO-hotellien yrityskuva on pää-sääntöisesti positiivinen ja yhtenäinen. Kyselyn tuloksista nähtiin, että yritysasiakkaat arvioivat GLO-hotellien vahvimmaksi yrityskuvatekijäksi hyvän asiakaspalvelun. Yri-tyksen imago on myös moderni, nuorekas ja tyylikäs. Tulosten perusteella eniten kehi-tettävää löytyy hinnoitteluun sekä markkinointiviestintään liittyen.
GLO-hotelleille ei ollut aikaisemmin teetetty yrityskuvatutkimusta. Onkin suositeltavaa, että jatkossa toteutettaisiin säännöllisesti samankaltainen tutkimus, jossa tutkitaan samoja yrityskuvatekijöitä kuin nyt toteutetussa tutkimuksessa. Saataville tuloksille olisi tällöin jo vertailupohjaa. Näin olisi mahdollista tutkia ja vertailla ovatko näkemykset yrityskuvasta ja sen eri tekijöistä muuttuneet.
Kämp Group on pääkaupunkiseudulla toimiva hotelli- ja ravintolakonserni, joka koos-tuu kolmesta eri yrityksestä. Yksi näistä yrityksistä on Palace Kämp Hotellit Oy, jonka alaisuudessa GLO-hotellit toimivat.
Yrityskuvan muodostumisen pääelementit ovat yrityksen identiteetti, profiili ja imago. Yrityksen identiteetti koostuu esimerkiksi yrityskulttuurista, ydinosaamisista, arvoista, liikeideasta, visiosta, missiosta ja strategiasta. Yrityksen profiililla tarkoitetaan yrityksen tavoitekuvaa. Yrityksen imago on yrityksen sidosryhmän edustajan muodostama mieli-kuva yrityksestä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui näiden elementtien sekä yrityksen maineen, viestinnän sekä design management -prosessin pohjalta.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Yritysasiakkaille teetettiin sähköinen kyselylomake helmikuussa 2012. Tutkimus suunniteltiin ja suunnat-tiin nimenomaan yritysasiakkaiden edustajille. Yksityiset kuluttaja-asiakkaat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että GLO-hotellien yrityskuva on pää-sääntöisesti positiivinen ja yhtenäinen. Kyselyn tuloksista nähtiin, että yritysasiakkaat arvioivat GLO-hotellien vahvimmaksi yrityskuvatekijäksi hyvän asiakaspalvelun. Yri-tyksen imago on myös moderni, nuorekas ja tyylikäs. Tulosten perusteella eniten kehi-tettävää löytyy hinnoitteluun sekä markkinointiviestintään liittyen.
GLO-hotelleille ei ollut aikaisemmin teetetty yrityskuvatutkimusta. Onkin suositeltavaa, että jatkossa toteutettaisiin säännöllisesti samankaltainen tutkimus, jossa tutkitaan samoja yrityskuvatekijöitä kuin nyt toteutetussa tutkimuksessa. Saataville tuloksille olisi tällöin jo vertailupohjaa. Näin olisi mahdollista tutkia ja vertailla ovatko näkemykset yrityskuvasta ja sen eri tekijöistä muuttuneet.