Perehdyttämisen kehittäminen : Case Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Liiketalouden yksikkö
Kontiola, Eeva Johanna (2012)
Kontiola, Eeva Johanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249753
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kontiola, Eeva Johanna. 2012. Perehdyttämisen kehittäminen. Case Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Liiketalouden yksikkö. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 60. Liitteet 1 – 3
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön perehdyttämistoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena nykytila-analyysin pohjalta ja tutkimustulosten esittämisen jälkeen kertoa kehittämiseen tähtäävät toimenpide-ehdotukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia tutkimusongelmiin: Mikä on Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön perehdyttämisen nykytila? Millaisia kehittämisajatuksia Liiketalouden yksikön johdolla on perehdyttämisen suhteen? Mitkä ovat kehitettävät asiat?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin esimiehiä, perehdyttämistilanteen kokeneita henkilöitä ja koulutuskuntayhtymän henkilöstöjohtajaa. Haastattelut tehtiin huhtikuussa 2011.
Tutkimustulokseksi saatiin arvio perehdyttämistoiminnan nykytilasta, haastateltujen näkemykset, mihin suuntaan kehittää perehdyttämistoimintaa ja lopuksi esitettiin kehittämistoimenpide-ehdotukset. Keskeisinä tutkimustuloksina havaittiin, että perehdyttäminen on hoidettu työyhteisössä kohtalaisen hyvin, mutta silti löytyy kehitettävää. Tutkimuksessa tarkasteltiin perehdyttämisen merkitystä, tavoitteita, perehdyttämisprosessia, perehdyttäjän ennakkovalmisteluja, ajankäyttöä, materiaaleja ja välineitä, käytännön asioita, kehittämishaasteita ja seurantaa sekä uusia perehdyttämishaasteita, joita ovat sähköiset henkilöstöhallinnon järjestelmät. Lopputuloksena todetaan, että perehdyttäminen on laaja asia, jota voidaan kehittää esitetyin toimenpitein.
Asiasanat: perehdyttäminen, kehittäminen, henkilöstöjohtaminen
Kontiola, Eeva Johanna. 2012. Perehdyttämisen kehittäminen. Case Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Liiketalouden yksikkö. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 60. Liitteet 1 – 3
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön perehdyttämistoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena nykytila-analyysin pohjalta ja tutkimustulosten esittämisen jälkeen kertoa kehittämiseen tähtäävät toimenpide-ehdotukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia tutkimusongelmiin: Mikä on Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön perehdyttämisen nykytila? Millaisia kehittämisajatuksia Liiketalouden yksikön johdolla on perehdyttämisen suhteen? Mitkä ovat kehitettävät asiat?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin esimiehiä, perehdyttämistilanteen kokeneita henkilöitä ja koulutuskuntayhtymän henkilöstöjohtajaa. Haastattelut tehtiin huhtikuussa 2011.
Tutkimustulokseksi saatiin arvio perehdyttämistoiminnan nykytilasta, haastateltujen näkemykset, mihin suuntaan kehittää perehdyttämistoimintaa ja lopuksi esitettiin kehittämistoimenpide-ehdotukset. Keskeisinä tutkimustuloksina havaittiin, että perehdyttäminen on hoidettu työyhteisössä kohtalaisen hyvin, mutta silti löytyy kehitettävää. Tutkimuksessa tarkasteltiin perehdyttämisen merkitystä, tavoitteita, perehdyttämisprosessia, perehdyttäjän ennakkovalmisteluja, ajankäyttöä, materiaaleja ja välineitä, käytännön asioita, kehittämishaasteita ja seurantaa sekä uusia perehdyttämishaasteita, joita ovat sähköiset henkilöstöhallinnon järjestelmät. Lopputuloksena todetaan, että perehdyttäminen on laaja asia, jota voidaan kehittää esitetyin toimenpitein.
Asiasanat: perehdyttäminen, kehittäminen, henkilöstöjohtaminen