Naisten työpukeutuminen nykypäivänä ja sen tulevat muutokset
Pietilä, Emma; Saario, Piia (2012)
Pietilä, Emma
Saario, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249770
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin L-Fashion Group Oy:n toimeksiannosta naisten työpukeutumista nykypäivänä ja sen tulevia muutoksia. Työssä keskitytään selvittämään, miten Your Facen NOS -mallistoa tulisi kehittää sekä mitä naiset odottavat ja vaativat työvaatteiltaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustyypiksi valittiin kyselytutkimus, joka sopi tutkittaessa laajaa otantaa. Valtakunnallisen kyselyn avulla saatiin tietoa naisten työvaatteiden osto- ja kulutuskäyttäytymisestä, sekä materiaalituntemuksesta. Kysely toteutettiin nettikyselynä, ja sitä lähetettiin muun muassa tilitoimistoihin, kouluihin,
kiinteistövälitystoimistoihin, vakuutusyhtiöihin ja muihin yrityksiin ympäri Suomea. Vastauksia kyselyyn saatiin 1 108 kappaletta. Kyselyn kohderyhmänä olivat työikäiset naiset, jotka tarvitsevat työssään siistejä työvaatteita.
Teorian pohjalta selvisi, että naisten työpukeutuminen on kokenut muutoksia sen jälkeen, kun naiset ovat vakiinnuttaneet asemansa työmaailmassa. Tätä tukivat myös kyselyn tulokset. Kyselyn tulokset ja niiden analysoinnit ovat opinnäytetyössä liitteenä ja menevät ainoastaan toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tätä tutkimusta hyödynnetään myös yrityksen toisen brändin, Ril’s:in tuotekehityksessä. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla toimeksiantajayritys L-Fashion Group Oy pystyy kiinnittämään erityistä huomiota asiakkaidensa tarpeisiin tuotekehityksessä ja suunnittelussa. Asiakaslähtöisempää otetta tarvitaan, jotta markkinaylivoima saavutetaan kovassa kansainvälisessä kilpailussa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustyypiksi valittiin kyselytutkimus, joka sopi tutkittaessa laajaa otantaa. Valtakunnallisen kyselyn avulla saatiin tietoa naisten työvaatteiden osto- ja kulutuskäyttäytymisestä, sekä materiaalituntemuksesta. Kysely toteutettiin nettikyselynä, ja sitä lähetettiin muun muassa tilitoimistoihin, kouluihin,
kiinteistövälitystoimistoihin, vakuutusyhtiöihin ja muihin yrityksiin ympäri Suomea. Vastauksia kyselyyn saatiin 1 108 kappaletta. Kyselyn kohderyhmänä olivat työikäiset naiset, jotka tarvitsevat työssään siistejä työvaatteita.
Teorian pohjalta selvisi, että naisten työpukeutuminen on kokenut muutoksia sen jälkeen, kun naiset ovat vakiinnuttaneet asemansa työmaailmassa. Tätä tukivat myös kyselyn tulokset. Kyselyn tulokset ja niiden analysoinnit ovat opinnäytetyössä liitteenä ja menevät ainoastaan toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Tätä tutkimusta hyödynnetään myös yrityksen toisen brändin, Ril’s:in tuotekehityksessä. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla toimeksiantajayritys L-Fashion Group Oy pystyy kiinnittämään erityistä huomiota asiakkaidensa tarpeisiin tuotekehityksessä ja suunnittelussa. Asiakaslähtöisempää otetta tarvitaan, jotta markkinaylivoima saavutetaan kovassa kansainvälisessä kilpailussa.