Tuetun asumisen jakso Tuas-perheyksikössä : Työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksia toiminnasta
Kumpulainen, Minna; Viitala, Santtu (2012)
Kumpulainen, Minna
Viitala, Santtu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259847
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mattilan perhetukikodin yhteydessä sijaitsevan Tuetun asumisen perheyksikön eli Tuas:n kanssa. Tuas on ollut toiminnassa syksystä 2010 lähtien. Tuas:n palvelu on lastensuojelun avohuollon tukitoimi. Tuas:n työskentely on tiivistä, intensiivistä, kokonaisvaltaista tukea antavaa, koska työskentely tapahtuu lähellä perheiden arkea.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia Tuas:n toteutunutta toimintaa sekä selvittää Tuas:n yhteistyöverkostossa toimivien työntekijöiden sekä asiakasperheiden kokemuksia asiakastyöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoa Tuas:n toiminnasta, jota Jyväskylän kaupunki voisi hyödyntää Tuas:n toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksemme on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme teemahaastattelun. Teemahaastatteluja tehtiin 7, joissa haastateltiin yhteensä 7 Tuas:n prosesseissa mukana vaikuttavia työntekijätahoja sekä 2 asiakasperheiden edustajia tammi-maaliskuun aikana 2012. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksestamme käy ilmi, että Tuas on toimintakaudellaan tarjonnut tukea vanhemmuudessa, lapsen ja vanhempien vuorovaikutuksessa sekä arjen- ja elämänhallinnassa. Toimintakaudella toteutunut työskentely vastaa Tuas:n prosessi-kaavion mallia. Työntekijöiden ja asiakkaiden kokemukset Tuas:n toiminnasta olivat pääsääntöisesti yhteneväiset. Yhteistyöverkosto koettiin ehdottoman tärkeäksi. Tuas:n työntekijöiden läsnäolo asiakasperheiden arjessa mahdollistaa yksilöllisesti suunnitellun työskentelyn. Toiminnalla saavutetaan asiakasperheiden omien muutostarpeiden havaitseminen ja motivoituminen kehittymään niissä. Haastateltujen kokemuksesta Tuas on pystynyt saamaan vaikutusta perheiden tilanteisiin. Kehittämiskohdiksi nousivat resursoinnin laskeminen toiminnan laajentuessa, palvelun rakenteiden selkiyttäminen sekä toiminnallisuuden lisääminen. Opinnäytetyömme tuo hyödyllistä tietoa toteutuneesta työstä työntekijä- ja asiakasnäkökulmasta Tuas:n kehittämiseksi.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mattilan perhetukikodin yhteydessä sijaitsevan Tuetun asumisen perheyksikön eli Tuas:n kanssa. Tuas on ollut toiminnassa syksystä 2010 lähtien. Tuas:n palvelu on lastensuojelun avohuollon tukitoimi. Tuas:n työskentely on tiivistä, intensiivistä, kokonaisvaltaista tukea antavaa, koska työskentely tapahtuu lähellä perheiden arkea.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia Tuas:n toteutunutta toimintaa sekä selvittää Tuas:n yhteistyöverkostossa toimivien työntekijöiden sekä asiakasperheiden kokemuksia asiakastyöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoa Tuas:n toiminnasta, jota Jyväskylän kaupunki voisi hyödyntää Tuas:n toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksemme on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme teemahaastattelun. Teemahaastatteluja tehtiin 7, joissa haastateltiin yhteensä 7 Tuas:n prosesseissa mukana vaikuttavia työntekijätahoja sekä 2 asiakasperheiden edustajia tammi-maaliskuun aikana 2012. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksestamme käy ilmi, että Tuas on toimintakaudellaan tarjonnut tukea vanhemmuudessa, lapsen ja vanhempien vuorovaikutuksessa sekä arjen- ja elämänhallinnassa. Toimintakaudella toteutunut työskentely vastaa Tuas:n prosessi-kaavion mallia. Työntekijöiden ja asiakkaiden kokemukset Tuas:n toiminnasta olivat pääsääntöisesti yhteneväiset. Yhteistyöverkosto koettiin ehdottoman tärkeäksi. Tuas:n työntekijöiden läsnäolo asiakasperheiden arjessa mahdollistaa yksilöllisesti suunnitellun työskentelyn. Toiminnalla saavutetaan asiakasperheiden omien muutostarpeiden havaitseminen ja motivoituminen kehittymään niissä. Haastateltujen kokemuksesta Tuas on pystynyt saamaan vaikutusta perheiden tilanteisiin. Kehittämiskohdiksi nousivat resursoinnin laskeminen toiminnan laajentuessa, palvelun rakenteiden selkiyttäminen sekä toiminnallisuuden lisääminen. Opinnäytetyömme tuo hyödyllistä tietoa toteutuneesta työstä työntekijä- ja asiakasnäkökulmasta Tuas:n kehittämiseksi.