Aggregaatin mekaanisen kaasuläpän muunnos sähkötoimiseksi
Kulmala, Lauri (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa MOSA GE 7500 -aggregaattiin sähköisesti ohjattu kaasuläppä ja poistaa käytöstä mekaanisesti keskipakovoimalla toimiva säädin. Työn tilaajana toimi Turun ammattikorkeakoulun moottorilaboratorio.
Työ aloitettiin kartoittamalla työssä tarvittavia komponentteja. Kierrosluvun mittaamisessa päädyttiin käyttämään Hall-anturia, ja kaasuläpän ohjaamiseen servomoottoria. Mikrokontrolleriksi valikoitui Arduino-pohjainen ratkaisu, johon on saatavilla runsaasti erilaisia antureita, moottoreita ja muita toimilaitteita. Arduino mikrokontrolleriyksikön ohjelmointi onnistui C- koodilla. Työ suoritettiin Turun ammattikorkeakoulun moottorilaboratoriossa. Servomoottori ja Hall-anturi kiinnitettiin magneeton suojakuoreen. Servomoottorin varteen kiinnitettiin kaasuvivusto. Arduino-mikrokontrolleriin ohjelmoitiin koodi, joka kerää tietoa pyörintänopeudesta ja ohjaa tämän tiedon avulla servomoottoria. Servomoottori ohjaa kaasuläppää ja ylläpitää oikean kierrosnopeuden kuormasta riippumatta.
Opinnäytetyön toteutuksessa oli alkuun haasteita, tavoitteet kuitenkin saavutettiin osittain ja lopputuloksena vanha mekaaninen säädin saatiin korvattua sähkötoimisella säätimellä.
Työ aloitettiin kartoittamalla työssä tarvittavia komponentteja. Kierrosluvun mittaamisessa päädyttiin käyttämään Hall-anturia, ja kaasuläpän ohjaamiseen servomoottoria. Mikrokontrolleriksi valikoitui Arduino-pohjainen ratkaisu, johon on saatavilla runsaasti erilaisia antureita, moottoreita ja muita toimilaitteita. Arduino mikrokontrolleriyksikön ohjelmointi onnistui C- koodilla. Työ suoritettiin Turun ammattikorkeakoulun moottorilaboratoriossa. Servomoottori ja Hall-anturi kiinnitettiin magneeton suojakuoreen. Servomoottorin varteen kiinnitettiin kaasuvivusto. Arduino-mikrokontrolleriin ohjelmoitiin koodi, joka kerää tietoa pyörintänopeudesta ja ohjaa tämän tiedon avulla servomoottoria. Servomoottori ohjaa kaasuläppää ja ylläpitää oikean kierrosnopeuden kuormasta riippumatta.
Opinnäytetyön toteutuksessa oli alkuun haasteita, tavoitteet kuitenkin saavutettiin osittain ja lopputuloksena vanha mekaaninen säädin saatiin korvattua sähkötoimisella säätimellä.