Paalujen vauriokorjaukset vesirajan alueella
Koskelainen, Eemeli (2012)
Koskelainen, Eemeli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259871
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Kymenlaakson ammattikorkeakoulun VEBETER-hankkeelle. Työssä perehdyttiin vedenalaisten paalujen vaurioihin sekä tutkimus- ja korjausmene-telmiin, pääpainona teräsbetonipaalut ja niiden korjaus mantteloimalla. Tavoitteena oli ottaa selvää, mikä korjausvaihtoehto sopii parhaiten Suomen ilmastoon ja miksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin paalutuksella tuettuja satamarakenteita, veden, jään ja muiden tekijöiden aiheuttamia vauriotyyppejä sekä käytettyjä korjaus- ja tutkimusme-netelmiä. Tarkastelut painottuivat Suomen ilmastoon parhaiten soveltuviin laituripaa-lujen manttelointitapoihin. Lisäksi tarkasteltiin myös lämpimiin ilmastoihin paremmin soveltuvia menetelmiä. Tietoja hankittiin paaluja korjaavilta rakennusalan yrityksiltä, kirjoista, internetistä sekä haastattelemalla asiantuntijoita. Asiantuntijoiden tiedot saa-tiin joko sähköpostitse tai vierailemalla satamissa tai alan insinööritoimistoissa. Paalujen yleisimmäksi korjaustavaksi Suomessa osoittautui betonimantteli ja parhai-ten paaluja suojaavaksi menetelmäksi teräsmantteli. Muualla maailmassa käytetyistä monista erilaisista korjaustavoista eniten oli käytössä lasikuitumuotti. Nykyisillä tutkimus- ja korjausmenetelmillä pärjätään hyvin, mutta tulevaisuudessa li-sää kehitystä vaatisi erityisesti vedenalaiset tutkimusmenetelmät. Myös manttelointiin olisi hyvä keksiä vieläkin helpompia ja kustannustehokkaampia ratkaisuja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin paalutuksella tuettuja satamarakenteita, veden, jään ja muiden tekijöiden aiheuttamia vauriotyyppejä sekä käytettyjä korjaus- ja tutkimusme-netelmiä. Tarkastelut painottuivat Suomen ilmastoon parhaiten soveltuviin laituripaa-lujen manttelointitapoihin. Lisäksi tarkasteltiin myös lämpimiin ilmastoihin paremmin soveltuvia menetelmiä. Tietoja hankittiin paaluja korjaavilta rakennusalan yrityksiltä, kirjoista, internetistä sekä haastattelemalla asiantuntijoita. Asiantuntijoiden tiedot saa-tiin joko sähköpostitse tai vierailemalla satamissa tai alan insinööritoimistoissa. Paalujen yleisimmäksi korjaustavaksi Suomessa osoittautui betonimantteli ja parhai-ten paaluja suojaavaksi menetelmäksi teräsmantteli. Muualla maailmassa käytetyistä monista erilaisista korjaustavoista eniten oli käytössä lasikuitumuotti. Nykyisillä tutkimus- ja korjausmenetelmillä pärjätään hyvin, mutta tulevaisuudessa li-sää kehitystä vaatisi erityisesti vedenalaiset tutkimusmenetelmät. Myös manttelointiin olisi hyvä keksiä vieläkin helpompia ja kustannustehokkaampia ratkaisuja.