Laktoosittomien maitotaloustuotteiden myynti kasvaa - Mikä on suosion salaisuus?
Etula, Ella (2012)
Etula, Ella
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239561
Tiivistelmä
Valio toi laktoosittomat maitotaloustuotteet markkinoille 2000-luvun alussa. Valikoiman laajentuessa vuosien varrella minulla heräsi ajatus opinnäytetyön tekemisestä aiheesta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee keskeisiä määritelmiä, kuten laktoosia, laktoosi-intoleranssi ja maitoallergiaa. Tämän jälkeen työ keskittyy vähälaktoosisten ja laktoosittomien tuotteiden historiaan sekä Suomessa että ulkomailla. Sen jälkeen keskitytään laktoosittomien maitotaloustuotteiden kehitykseen vuosina 2001–2011. Suomessa kehitetty laktoosittomien maitotaloustuotteiden valmistusteknologia on viety myös ulkomaille, kuten Ruotsiin, Venäjälle ja USA:han. Monille maille, kuten Suomellekin, innovaatio on ollut korvaamaton ja arvokas keksintö.
Työn tavoite oli selvittää erään helsinkiläisen elintarvikemyymälän asiakkaiden lak-toosittomien maitotaloustuotteiden käyttöä eli sitä kenelle tuotteita ostettiin, minkä takia ja mitä tuotteita ostettiin laktoosittomina.
Tutkimus toteutettiin kahdella tutkimusmetodilla. Ensimmäinen tutkimus suoritettiin helmikuussa 2012 helsinkiläisessä elintarvikekaupassa kvantitatiivisena työnä ja strukturoidulla lomakehaastattelulla. Tutkimuksen avulla tietoja kerättiin yhteensä 101 elintarvikemyymälän asiakkaalta. Toinen tutkimustapa keskittyi elintarvikemyymälän maitojen ja maitojuomien myyntilukuihin. Tutkimuksessa vertailtiin neljää tuoteparia ja siinä selvitettiin, miten laktoosittomien maitojuomien myynti oli kehittynyt vuosina 2009-2011.
Tutkimustuloksien mukaan laktoosittomien maitojuomien myynti on ollut nousujohteista verrattuna tavallisiin maitoihin. Laktoosittomia maitotaloustuotteita ostettiin pääsääntöisesti perheelle, mutta myös itselle ja vieraille. Ostojen syyt olivat mm. laktoosi-intoleranssi, oireilu ja vieraiden tarpeet sekä se, ettei tuotetta saanut tavallisena. Yleisemmin ostettuja tuotteita olivat maitojuoma, kerma, jogurtti ja juusto. Tulosten mukaan laktoosittomia tuotteita käyttivät sekä oireelliset että oireettomat henkilöt.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee keskeisiä määritelmiä, kuten laktoosia, laktoosi-intoleranssi ja maitoallergiaa. Tämän jälkeen työ keskittyy vähälaktoosisten ja laktoosittomien tuotteiden historiaan sekä Suomessa että ulkomailla. Sen jälkeen keskitytään laktoosittomien maitotaloustuotteiden kehitykseen vuosina 2001–2011. Suomessa kehitetty laktoosittomien maitotaloustuotteiden valmistusteknologia on viety myös ulkomaille, kuten Ruotsiin, Venäjälle ja USA:han. Monille maille, kuten Suomellekin, innovaatio on ollut korvaamaton ja arvokas keksintö.
Työn tavoite oli selvittää erään helsinkiläisen elintarvikemyymälän asiakkaiden lak-toosittomien maitotaloustuotteiden käyttöä eli sitä kenelle tuotteita ostettiin, minkä takia ja mitä tuotteita ostettiin laktoosittomina.
Tutkimus toteutettiin kahdella tutkimusmetodilla. Ensimmäinen tutkimus suoritettiin helmikuussa 2012 helsinkiläisessä elintarvikekaupassa kvantitatiivisena työnä ja strukturoidulla lomakehaastattelulla. Tutkimuksen avulla tietoja kerättiin yhteensä 101 elintarvikemyymälän asiakkaalta. Toinen tutkimustapa keskittyi elintarvikemyymälän maitojen ja maitojuomien myyntilukuihin. Tutkimuksessa vertailtiin neljää tuoteparia ja siinä selvitettiin, miten laktoosittomien maitojuomien myynti oli kehittynyt vuosina 2009-2011.
Tutkimustuloksien mukaan laktoosittomien maitojuomien myynti on ollut nousujohteista verrattuna tavallisiin maitoihin. Laktoosittomia maitotaloustuotteita ostettiin pääsääntöisesti perheelle, mutta myös itselle ja vieraille. Ostojen syyt olivat mm. laktoosi-intoleranssi, oireilu ja vieraiden tarpeet sekä se, ettei tuotetta saanut tavallisena. Yleisemmin ostettuja tuotteita olivat maitojuoma, kerma, jogurtti ja juusto. Tulosten mukaan laktoosittomia tuotteita käyttivät sekä oireelliset että oireettomat henkilöt.