Metsälän maaliikennekeskuksen ulkoalueiden logistiikka
Parkkinen, Tommi (2009)
Parkkinen, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910154947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910154947
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty DB Schenkerin Helsingin-toimipisteelle. Työssä selvitettiin Metsälän maaliikennekeskuksen ulkoalueiden logistiikkaa kesällä 2009. Alueella sijaitsee neljä terminaalia. Selvitystä varten tehtiin kaksi tutkimusta sekä tarkasteltiin olemassa olevia raportteja ja tietojärjestelmää. Työn tavoitteena oli luoda kokonaisvaltainen kuvaus alueen liikenteestä ja selvittää mahdollisia ongelmakohtia. Työ suoritettiin tutustumalla terminaalien toimintaan ja niiden liikennevirtaan.
A-terminaalin liikennetiedot saatiin kerättyä tietojärjestelmästä. Terminaali on alueen liikenteellisesti pienin toimija ja onkin suurelta osin varastokäytössä. Terminaalissa toimii Kiitolinjan kodinkoneiden jakelu sekä JOT Kotijakelun liikenne. Liikenne on pääasiassa jakeluliikennettä.
B-terminaali on Schenker Express nimen alla toimivan pakettiliikenteen terminaali. Liikenne on käytännössä pakettiautoilla tapahtuvaa jakelua. Liikennemäärällisesti B-terminaali on alueen toiseksi suurin toimija. Terminaalin liikennetiedot saatiin tietojärjestelmästä.
C-terminaali on Kiitolinjan päätoimipaikka Helsingissä. Liikenteellisesti terminaali on Metsälän suurin toimija. Terminaalin liikenne jakautuu sekä jakeluliikenteeseen että runkoliikenteeseen. Tiedot terminaalin liikenteestä saatiin tietojärjestelmästä.
D-terminaali on Schenker Oy:n hallinnoima tulliterminaali. Tämän terminaalin kautta kulkee suurin osa Helsingin satamien läpi kulkevasta Schenkerin ulkomaanliikenteestä. Terminaalin liikenne jakautuu lähialueen jakeluun, runkoliikenteeseen sekä tuonnin ja viennin kuljetuksiin. Tiedot terminaalin liikenteestä saatiin jakelun osalta tietojärjestelmästä ja tuonnin sekä runkoliikenteen osalta liikenneraporteista. Viennin kuljetuksista tehtiin viikonmittainen seurantatutkimus.
Terminaalien liikennevirran lisäksi tutkittiin ulkoalueiden välistä liikennettä. Alueella on kahdenlaisia yksiköitä sisäisiin siirtoihin, vetomestareita ja piha-autoja. Tiedot näiden lii-kennevirrasta saatiin tekemällä viikonmittainen seurantatutkimus.
Lopputuloksena työssä saatiin kuva alueen liikenteestä ja ongelmakohtia kartoitettua.
A-terminaalin liikennetiedot saatiin kerättyä tietojärjestelmästä. Terminaali on alueen liikenteellisesti pienin toimija ja onkin suurelta osin varastokäytössä. Terminaalissa toimii Kiitolinjan kodinkoneiden jakelu sekä JOT Kotijakelun liikenne. Liikenne on pääasiassa jakeluliikennettä.
B-terminaali on Schenker Express nimen alla toimivan pakettiliikenteen terminaali. Liikenne on käytännössä pakettiautoilla tapahtuvaa jakelua. Liikennemäärällisesti B-terminaali on alueen toiseksi suurin toimija. Terminaalin liikennetiedot saatiin tietojärjestelmästä.
C-terminaali on Kiitolinjan päätoimipaikka Helsingissä. Liikenteellisesti terminaali on Metsälän suurin toimija. Terminaalin liikenne jakautuu sekä jakeluliikenteeseen että runkoliikenteeseen. Tiedot terminaalin liikenteestä saatiin tietojärjestelmästä.
D-terminaali on Schenker Oy:n hallinnoima tulliterminaali. Tämän terminaalin kautta kulkee suurin osa Helsingin satamien läpi kulkevasta Schenkerin ulkomaanliikenteestä. Terminaalin liikenne jakautuu lähialueen jakeluun, runkoliikenteeseen sekä tuonnin ja viennin kuljetuksiin. Tiedot terminaalin liikenteestä saatiin jakelun osalta tietojärjestelmästä ja tuonnin sekä runkoliikenteen osalta liikenneraporteista. Viennin kuljetuksista tehtiin viikonmittainen seurantatutkimus.
Terminaalien liikennevirran lisäksi tutkittiin ulkoalueiden välistä liikennettä. Alueella on kahdenlaisia yksiköitä sisäisiin siirtoihin, vetomestareita ja piha-autoja. Tiedot näiden lii-kennevirrasta saatiin tekemällä viikonmittainen seurantatutkimus.
Lopputuloksena työssä saatiin kuva alueen liikenteestä ja ongelmakohtia kartoitettua.