Att genomföra en exportring inom båtbranschen med Skandinavien som målmarknad
Ainonen, Ida-Maria (2008)
Ainonen, Ida-Maria
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239511
Tiivistelmä
Målet med examensarbetet var att så noggrant som möjligt beskriva hur en exportring genomförs och förslag till förbättring av ett genomförande av en exportring. En centralroll i arbetet har de olika stegen som jag delat in genomförandet av en exportring i, samt kunskap om dessa steg.
I detta arbete undersöktes små- och medelstora företag i Österbotten genom tema intervjuer angående deras deltagande i en exportring. Genom företagarnas åsikter kunde förslag till ett bra genomförande av en exportring göras.
Uppdragsgivaren av examensarbetet var den exportbefrämjande organisationen, Viexpo. Viexpo hjälper små- och medelstora företagare att starta internationell handel. På Viexpo är Johan Asplund anställd, han fungerade som handledare i detta arbeta samt exportchef för den marina exportringen. Som exportarrangör för den marina exportringen fungerade Kvarken global business.
I arbetet användes en kvalitativ forskningsmetod eftersom syftet var att få fram företagarnas åsikter vilket man inte skulle fått fram lika bra genom en kvantitativ forskningsmetod. Företagen som intervjuades verkar inom båtbranschen och har alla deltagit i den marina exportringen där Johan Asplund fungerat som export chef. Det som var viktigt att lyfta fram var att företagen inte hade konkurrerande produkter även om de verkar inom samma bransch. Istället kompletterar deras produkter varandra.
Undersökningen visade att deltagarföretagen varit nöjda med genomförandet av den marina exportringen i helhet. De har fått stöd och hjälp med marknadsföringen som de önskat. Alla företag var beredda att rekommendera ett deltagande i en exportring för andra företag. Förslag till förbättring av genomförandet av en exportring som skapades var bland annat att antalet deltagarföretag inte får vara för stort. Är deltagarna för många räcker exportchefens tid inte till alla. Ett annat förslag är att man gjorde upp en klar och strukturerad plan över genomförandet av exportringen så alla företag är medvetna om vad som kommer göras under dessa år i exportringen. Något av de viktigaste som kom fram genom intervjuerna, var att kommunikationen mellan alla parter bör vara god annars blir det fort missförstånd och missnöje bland deltagarföretagen. The aim of the thesis was to as accurately as possible describe how an export ring operation is carried out and to give proposals for improving the implementation of an export ring. The various steps according to which the implementation of an export ring were divided, play a key role, as does the knowledge of these steps. This work included small- and medium-sized enterprises in Ostrobothnia who were theme interviewed regarding their participation in an export ring. The entrepreneurs’ opinions contributed to drafting a good proposal for the implementation of an export ring.
The commissioner of the thesis was the export promotion organization, Viexpo. Viexpo helps small- and medium-sized entrepreneurs to start international trade. Johan Asplund is employed at Viexpo, he worked as the instructor for this work as well as the export manager for the marine export ring. Kvarken global business operated as the exports organizer of the marine export ring.
This work used a qualitative research method because the aim was to elicit the opinions of entrepreneurs, which would not have been achieved with a quantitative research method. The companies interviewed operate in the boat industry and have all participated in the marine export ring where Johan Asplund functioned as an export manager. Important to emphasize was that the companies’ products did not compete with each other even if they appeared in the same industry. Instead they complemented each other.
The investigation revealed that the participant companies have been satisfied with the implementation of the marine export ring. They have received support and help with marketing as they wished. All companies were willing to recommend participation in an export ring to other companies. A proposal for improving the implementation of an export ring was that the number of participating companies cannot be too large. If the participants are too many, the manager will not have time for everyone. Another suggestion was to make a clear and structured plan for the implementation of the export ring so that all companies are aware of what will be done during these years in the export ring. One of the principal results that emerged through the interviews, were that the communication between all parties should be good, otherwise there will be continued confusion and dissatisfaction among the participant companies.
I detta arbete undersöktes små- och medelstora företag i Österbotten genom tema intervjuer angående deras deltagande i en exportring. Genom företagarnas åsikter kunde förslag till ett bra genomförande av en exportring göras.
Uppdragsgivaren av examensarbetet var den exportbefrämjande organisationen, Viexpo. Viexpo hjälper små- och medelstora företagare att starta internationell handel. På Viexpo är Johan Asplund anställd, han fungerade som handledare i detta arbeta samt exportchef för den marina exportringen. Som exportarrangör för den marina exportringen fungerade Kvarken global business.
I arbetet användes en kvalitativ forskningsmetod eftersom syftet var att få fram företagarnas åsikter vilket man inte skulle fått fram lika bra genom en kvantitativ forskningsmetod. Företagen som intervjuades verkar inom båtbranschen och har alla deltagit i den marina exportringen där Johan Asplund fungerat som export chef. Det som var viktigt att lyfta fram var att företagen inte hade konkurrerande produkter även om de verkar inom samma bransch. Istället kompletterar deras produkter varandra.
Undersökningen visade att deltagarföretagen varit nöjda med genomförandet av den marina exportringen i helhet. De har fått stöd och hjälp med marknadsföringen som de önskat. Alla företag var beredda att rekommendera ett deltagande i en exportring för andra företag. Förslag till förbättring av genomförandet av en exportring som skapades var bland annat att antalet deltagarföretag inte får vara för stort. Är deltagarna för många räcker exportchefens tid inte till alla. Ett annat förslag är att man gjorde upp en klar och strukturerad plan över genomförandet av exportringen så alla företag är medvetna om vad som kommer göras under dessa år i exportringen. Något av de viktigaste som kom fram genom intervjuerna, var att kommunikationen mellan alla parter bör vara god annars blir det fort missförstånd och missnöje bland deltagarföretagen.
The commissioner of the thesis was the export promotion organization, Viexpo. Viexpo helps small- and medium-sized entrepreneurs to start international trade. Johan Asplund is employed at Viexpo, he worked as the instructor for this work as well as the export manager for the marine export ring. Kvarken global business operated as the exports organizer of the marine export ring.
This work used a qualitative research method because the aim was to elicit the opinions of entrepreneurs, which would not have been achieved with a quantitative research method. The companies interviewed operate in the boat industry and have all participated in the marine export ring where Johan Asplund functioned as an export manager. Important to emphasize was that the companies’ products did not compete with each other even if they appeared in the same industry. Instead they complemented each other.
The investigation revealed that the participant companies have been satisfied with the implementation of the marine export ring. They have received support and help with marketing as they wished. All companies were willing to recommend participation in an export ring to other companies. A proposal for improving the implementation of an export ring was that the number of participating companies cannot be too large. If the participants are too many, the manager will not have time for everyone. Another suggestion was to make a clear and structured plan for the implementation of the export ring so that all companies are aware of what will be done during these years in the export ring. One of the principal results that emerged through the interviews, were that the communication between all parties should be good, otherwise there will be continued confusion and dissatisfaction among the participant companies.