Sähköinen uutiskirje STT Viestintäpalveluille
Rahikka, Sami (2011)
Rahikka, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Tietotoimisto. Työn tarkoituksena oli luoda kehityssuunnitelma Suomen Tietotoimiston myynti- ja markkinointiosastolle, STT Viestintäpalveluille. Kehityssuunnitelman lopputuotos oli sähköinen uutiskirje, jonka tarkoitus on ylläpitää asiakassuhdetta yritys- ja yhteisöasiakkaisiin ja parantaa asiakaspysyvyyttä – sekä uskollisuutta.
Suomen Tietotoimistolla ei aiemmin ole ollut sähköistä, systemaattisesti tehtyä uutiskirjettä asiakkailleen. Jotta uutiskirje voidaan tehdä oikein ja sille asetetut tavoitteet pystytään saavuttamaan, pitää tutustua alan kirjallisuuteen. Teoreettisessa viitekehyksessä asiakkuuden hallinta ja sähköpostimarkkinointi ovat keskeisiä teoreettisia aihealueita. Opinnäytetyössä käsitellään asiakkuuden elinkaari, asiakkuudenhallinta, asiakasuskollisuuden ja asiakkuuden säilyttämisen käsitteet. Opinnäytetyössä on myös käsitelty lupamarkkinointia, sähköpostimarkkinointia sekä sähköpostin ja asiakaspysyvyyden suhdetta. Lähteenä teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty alan kirjallisuutta, oppaita ja verkkolähteitä.
Kehityssuunnitelmassa on eritelty kirjallisuuden pohjalta eri vaiheet uutiskirjeen suunnittelussa, ja se sisältää mm. tavoitteiden asettamisen, mittaamisen ja seurannan. Kehityssuunnitelmassa on sivuttu myös uutiskirjeen rakennetta ja sisältöä. Kehityssuunnitelman lopuksi on ehdotettu toimenpide-ehdotusta, jota sovelletaan STT Viestintäpalveluiden tarpeisiin. Toimenpide-ehdotuksella pyritään parantamaan asiakaspysyvyyttä, helpottamaan asiakaspalvelua ja ohjaamaan myynnin toimintaa.
Suomen Tietotoimistolla ei aiemmin ole ollut sähköistä, systemaattisesti tehtyä uutiskirjettä asiakkailleen. Jotta uutiskirje voidaan tehdä oikein ja sille asetetut tavoitteet pystytään saavuttamaan, pitää tutustua alan kirjallisuuteen. Teoreettisessa viitekehyksessä asiakkuuden hallinta ja sähköpostimarkkinointi ovat keskeisiä teoreettisia aihealueita. Opinnäytetyössä käsitellään asiakkuuden elinkaari, asiakkuudenhallinta, asiakasuskollisuuden ja asiakkuuden säilyttämisen käsitteet. Opinnäytetyössä on myös käsitelty lupamarkkinointia, sähköpostimarkkinointia sekä sähköpostin ja asiakaspysyvyyden suhdetta. Lähteenä teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty alan kirjallisuutta, oppaita ja verkkolähteitä.
Kehityssuunnitelmassa on eritelty kirjallisuuden pohjalta eri vaiheet uutiskirjeen suunnittelussa, ja se sisältää mm. tavoitteiden asettamisen, mittaamisen ja seurannan. Kehityssuunnitelmassa on sivuttu myös uutiskirjeen rakennetta ja sisältöä. Kehityssuunnitelman lopuksi on ehdotettu toimenpide-ehdotusta, jota sovelletaan STT Viestintäpalveluiden tarpeisiin. Toimenpide-ehdotuksella pyritään parantamaan asiakaspysyvyyttä, helpottamaan asiakaspalvelua ja ohjaamaan myynnin toimintaa.