ATT FÖRMEDLA VÄRDERINGAR : Boomerangs utveckling av Boomerang Effekten
Högstedt, Sofia (2012)
Högstedt, Sofia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239442
Tiivistelmä
År 2008 presenterades Boomerang Effekten på den svenska marknaden av klädföretaget Boomerang. Boomerang Effekten startades för att företaget ville bidra till en mera hållbar värld. Konceptet går ut på att plaggen återvinns och återanvänds.
Målsättningen med detta examensarbete var att undersöka Boomerangs möjligheter att lyckas etablera Boomerang Effekten i Österbotten samt att forska i företagets värderingar och digitala kommunikationssätt.
I examensarbetets teoretiska referensram undersöktes hur företag kan tillämpa miljövärderingar i sin verksamhet samt hur de kan förmedla dessa värderingar digitalt. Olika miljöbegrepp och märkningar samt de mest vanliga sociala medierna presenterades i teorin.
En kvantitativ undersökning genomfördes hos fyra återförsäljare i Österbotten och 177 respondenter deltog. De butiker som ställde upp i undersökningen var Aukia i Karleby och Vasa, BROS i Jakobstad och Paita-Baari i Seinäjoki. Kunskap och intresse för Boomerang Effekten undersöktes samt hur man uppfattar företaget Boomerang. Målet var att få en uppfattning om det finns en efterfrågan på Boomerang Effekten i Österbotten.
Utgående från undersökningen kunde man konstatera att det fanns ett intresse för Boomerang Effekten. De värderingar som Boomerang har förmedlat ut stämde överens med hur företaget ville uppfattas. Allmänt visades ett stort intresse för företag som tar ett miljöansvar.
Nyckelord
Boomerang Effekten, CSR, hållbar miljö, kommunikation, kommunikationskanaler, varumärke, värderingar In year 2008 the Boomerang Effect was introduced on the Swedish market by clothing company Boomerang. The Boomerang Effect started because the company wanted to contribute to a more sustainable world. The idea is to recycle and to reuse their clothes.
The aim with this thesis was to explore Boomerang´s possibilities to succeed with an establishment of the Boomerang Effect in Ostrobothnia, and to do a research about the company’s values and their digital communication channels.
In the theoretical part companies’ way of applying environmental values into their business together with how they can communicate these values digitally, were examined. Different kinds of environmental concepts and labeling and also the most common social media were introduced in the theory part.
A quantitative survey was done in four retailer shops in Ostrobothnia, and 177 respondents participated. The shops that were represented were Aukia in Karleby and Vasa, BROS in Jakobstad and Paita-Baari in Seinäjoki. Knowledge and interest for the Boomerang Effect was examined and how one can experience the company Boomerang. The aim was to get a perception about the request for the Boomerang Effect in Ostrobothnia.
The results of the survey showed that there is an interest on the market for the Boomerang Effect. The values that Boomerang has communicated matched with the ideals of how the company wants to be perceived. In general, a big interest was shown for companies that take an environmental responsibility.
Key words
Boomerang Effect, brand, communication, communication channels, CSR, sustainable environment, values
Målsättningen med detta examensarbete var att undersöka Boomerangs möjligheter att lyckas etablera Boomerang Effekten i Österbotten samt att forska i företagets värderingar och digitala kommunikationssätt.
I examensarbetets teoretiska referensram undersöktes hur företag kan tillämpa miljövärderingar i sin verksamhet samt hur de kan förmedla dessa värderingar digitalt. Olika miljöbegrepp och märkningar samt de mest vanliga sociala medierna presenterades i teorin.
En kvantitativ undersökning genomfördes hos fyra återförsäljare i Österbotten och 177 respondenter deltog. De butiker som ställde upp i undersökningen var Aukia i Karleby och Vasa, BROS i Jakobstad och Paita-Baari i Seinäjoki. Kunskap och intresse för Boomerang Effekten undersöktes samt hur man uppfattar företaget Boomerang. Målet var att få en uppfattning om det finns en efterfrågan på Boomerang Effekten i Österbotten.
Utgående från undersökningen kunde man konstatera att det fanns ett intresse för Boomerang Effekten. De värderingar som Boomerang har förmedlat ut stämde överens med hur företaget ville uppfattas. Allmänt visades ett stort intresse för företag som tar ett miljöansvar.
Nyckelord
Boomerang Effekten, CSR, hållbar miljö, kommunikation, kommunikationskanaler, varumärke, värderingar
The aim with this thesis was to explore Boomerang´s possibilities to succeed with an establishment of the Boomerang Effect in Ostrobothnia, and to do a research about the company’s values and their digital communication channels.
In the theoretical part companies’ way of applying environmental values into their business together with how they can communicate these values digitally, were examined. Different kinds of environmental concepts and labeling and also the most common social media were introduced in the theory part.
A quantitative survey was done in four retailer shops in Ostrobothnia, and 177 respondents participated. The shops that were represented were Aukia in Karleby and Vasa, BROS in Jakobstad and Paita-Baari in Seinäjoki. Knowledge and interest for the Boomerang Effect was examined and how one can experience the company Boomerang. The aim was to get a perception about the request for the Boomerang Effect in Ostrobothnia.
The results of the survey showed that there is an interest on the market for the Boomerang Effect. The values that Boomerang has communicated matched with the ideals of how the company wants to be perceived. In general, a big interest was shown for companies that take an environmental responsibility.
Key words
Boomerang Effect, brand, communication, communication channels, CSR, sustainable environment, values