Vain muutos on pysyvää : Katsaus teatterin kielen muutokseen
Säppi, Miia (2012)
Säppi, Miia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjoittaja perehtyi teatterin muutokseen ajassa. Opinnäytetyö tutkii laadullisesti teatteriesityksen merkitystä, prosessia ja estetiikkaa suhteessa tekijöihin, yleisöön ja aikaan, jossa elämme. Opinnäytetyön kirjoittaja tarkasteli myös omaa teatterikäsitystään ja kartoitti siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli tutustua ajassamme vaikuttavan teatteritaiteen historiaan ja lisätä ymmärrystä kirjoittajan omasta teatterikäsityksestä.
Tapaustutkimuksen kohteena oli Kokkolan kaupunginteatterissa syksyllä 2011 esitetyn Pesärikko-näytelmän harjoituskausi, jonka aikana kirjoittaja toimi ohjaajan assistenttina. Näytelmän ohjasi Kaisa Korhonen. Opinnäytetyö hankkeistettiin Kokkolan kaupunginteatterin kanssa.
Opinnäytetyötä varten kirjoittaja analysoi Pesärikon harjoituskaudella kertynyttä materiaalia - muistiinpanoja, päiväkirjamerkintöjä ja kokemuksia. Analyysi sai vertailukohtia teatterin kieltä uudistaneilta teatteriteoreetikoilta kuten Hans-Thies Lehmannilta ja teatteriohjaajilta kuten Peter Brookilta. Brookin mukaan teatterin kieli - teatterin aiheet, muoto ja tapa viestiä - muuttuu viidentoista vuoden välein eli sukupolvien välisen ajan kuluessa. Opinnäytetyön kirjoittaja löysi todisteita Brookin teorian toteutumisesta ja selvitti, millä tavoin teatterin kieli muuttuu ajassamme.
Tapaustutkimuksen kohteena oli Kokkolan kaupunginteatterissa syksyllä 2011 esitetyn Pesärikko-näytelmän harjoituskausi, jonka aikana kirjoittaja toimi ohjaajan assistenttina. Näytelmän ohjasi Kaisa Korhonen. Opinnäytetyö hankkeistettiin Kokkolan kaupunginteatterin kanssa.
Opinnäytetyötä varten kirjoittaja analysoi Pesärikon harjoituskaudella kertynyttä materiaalia - muistiinpanoja, päiväkirjamerkintöjä ja kokemuksia. Analyysi sai vertailukohtia teatterin kieltä uudistaneilta teatteriteoreetikoilta kuten Hans-Thies Lehmannilta ja teatteriohjaajilta kuten Peter Brookilta. Brookin mukaan teatterin kieli - teatterin aiheet, muoto ja tapa viestiä - muuttuu viidentoista vuoden välein eli sukupolvien välisen ajan kuluessa. Opinnäytetyön kirjoittaja löysi todisteita Brookin teorian toteutumisesta ja selvitti, millä tavoin teatterin kieli muuttuu ajassamme.