Eu-sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kaksoistutkinto-opiskelusta
Masalin, Minna; Ylikoski, Moona (2012)
Masalin, Minna
Ylikoski, Moona
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219105
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada tietoa Eurooppalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden
kokemuksista kaksoistutkinto-opiskelusta. Opinnäytetyössämme käytimme avointa kyselykaavaketta,
jonka avulla pyrimme keräämään kattavasti tietoa vaihto-opiskelijoiden kokemasta ammatillisesta
kasvusta sekä kognitiivisesta, persoonallisesta ja kulttuurillisesta kehittymisestä opiskelujen aikana.
Tutkimuksessamme tietoa kerätään sekä TADD-, että Erasmus-vaihdon jo suorittaneilta EUkaksoistutkinto-
opiskelijoilta. Teoriaosuudessa käsittelemme TADD-ohjelmaa, kaksoistutkintoa,
monikulttuurisuutta, kulttuurishokkia sekä Erasmus vaihto-ohjelmaa. Tutkimme myös aikaisempia
tutkimuksia opiskelijavaihdosta. Tämän tiimoilta loimme myös keskeiset teemat kysymyksillemme.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana on Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savonlinnan terveysala, josta
meitä pyydettiin tekemään tutkimus EU-sairaanhoitajaopiskelijoiden kaksoistutkinto-opiskelun
kokemuksista. Laatimallamme kyselykaavakkeella keräsimme tietoa vaihdossa olleilta TADDopiskelijoilta.
TADD The Transatlantic Double Degree in Nursing on hanke, jonka tavoitteena on saada siihen
osallistuville opiskelijoille sairaanhoitajan kaksoistutkinto Yhdysvalloista ja yhdestä hankkeeseen
kuuluvasta EU-maasta. Ohjelmaa toteutetaan Suomen, Unkarin, Pohjois-Irlannin sekä Yhdysvaltojen
kesken vuosina 2009-2014.
Lähetimme kyselylomakkeen sähköpostilla kolmelle TADD-opiskelijalle, jotka asuvat eri puolilla
Eurooppaa. Vastaajista yksi oli Pohjois-Irlannista sekä kaksi opiskelijaa Unkarista että Suomesta.
Vastasimme kyselyyn myös itse, sillä kuulumme ensimmäiseen EU-TADD-opiskelijoiden ryhmään.
Viidestä vaihto-opiskelijasta kaikki palauttivat täytetyn kyselylomakkeen.
Opinnäytetyössämme käy ilmi, että kaksoistutkinto on työläs mutta erittäin arvokas kokemus. Vaihtoopiskelu
on tuonut vastaajien mielestä paljon lisäarvoa sairaanhoitajan ammattiin. Opiskelijat saivat
ammatillista tietoa laaja-alaisesti ja kohdemaan oppilaitoksen opetusta arvostettiin suuresti.
kokemuksista kaksoistutkinto-opiskelusta. Opinnäytetyössämme käytimme avointa kyselykaavaketta,
jonka avulla pyrimme keräämään kattavasti tietoa vaihto-opiskelijoiden kokemasta ammatillisesta
kasvusta sekä kognitiivisesta, persoonallisesta ja kulttuurillisesta kehittymisestä opiskelujen aikana.
Tutkimuksessamme tietoa kerätään sekä TADD-, että Erasmus-vaihdon jo suorittaneilta EUkaksoistutkinto-
opiskelijoilta. Teoriaosuudessa käsittelemme TADD-ohjelmaa, kaksoistutkintoa,
monikulttuurisuutta, kulttuurishokkia sekä Erasmus vaihto-ohjelmaa. Tutkimme myös aikaisempia
tutkimuksia opiskelijavaihdosta. Tämän tiimoilta loimme myös keskeiset teemat kysymyksillemme.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana on Mikkelin Ammattikorkeakoulun Savonlinnan terveysala, josta
meitä pyydettiin tekemään tutkimus EU-sairaanhoitajaopiskelijoiden kaksoistutkinto-opiskelun
kokemuksista. Laatimallamme kyselykaavakkeella keräsimme tietoa vaihdossa olleilta TADDopiskelijoilta.
TADD The Transatlantic Double Degree in Nursing on hanke, jonka tavoitteena on saada siihen
osallistuville opiskelijoille sairaanhoitajan kaksoistutkinto Yhdysvalloista ja yhdestä hankkeeseen
kuuluvasta EU-maasta. Ohjelmaa toteutetaan Suomen, Unkarin, Pohjois-Irlannin sekä Yhdysvaltojen
kesken vuosina 2009-2014.
Lähetimme kyselylomakkeen sähköpostilla kolmelle TADD-opiskelijalle, jotka asuvat eri puolilla
Eurooppaa. Vastaajista yksi oli Pohjois-Irlannista sekä kaksi opiskelijaa Unkarista että Suomesta.
Vastasimme kyselyyn myös itse, sillä kuulumme ensimmäiseen EU-TADD-opiskelijoiden ryhmään.
Viidestä vaihto-opiskelijasta kaikki palauttivat täytetyn kyselylomakkeen.
Opinnäytetyössämme käy ilmi, että kaksoistutkinto on työläs mutta erittäin arvokas kokemus. Vaihtoopiskelu
on tuonut vastaajien mielestä paljon lisäarvoa sairaanhoitajan ammattiin. Opiskelijat saivat
ammatillista tietoa laaja-alaisesti ja kohdemaan oppilaitoksen opetusta arvostettiin suuresti.