Yrityksen työyhteisöviestintä : arjen askelia kohti yritys 2.0 maailmaa
Lehto, Reetta (2012)
Lehto, Reetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219072
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään yrityksen sisäisen viestinnän haasteita. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on kehittää Yleisradion henkilöstötoiminnan sisällä toimivaa koulutuksen ja kehittämisen tiimin tekemää sisäistä viestintää. Kahdesta opinnäytetyötä varten kerätystä empiirisestä tutkimusaineistosta ensimmäinen on tiimin tekemä sisäinen viestintä yhden vuoden aikana ja toinen on kolmen eri yrityksen sisäisestä viestinnästä vastaavien haastattelut.
Tarkoitukseni on tutkia miten yrityksen sisäistä informaatiotulvaa voidaan hillitä ja miten uudenlaista työyhteisöviestintää voidaan edistää. Tiimin viestintää analysoimalla pyrin selvittämään, onko viestintämme kehittynyt vuorovaikutteisemmaksi, avoimemmaksi tai osallistavammaksi. Kolmen yrityksen haastatteluista on tarkoitus löytää yhteisiä nimittäjiä sisäisen viestinnän haasteissa ja hyvissä käytännöissä. Opinnäytetyössäni rajaan tarkastelun viestinnän keinoihin ja tapoihin: viestien sisällöt eivät kuulu opinnäytetyöni alueeseen.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että keskustelukulttuurin synnyttäminen, viestintään sitouttaminen ja viestinnän suuri määrä ovat viestintää tekevien suurimpia haasteita. Intranetilla on suuri merkitys yrityksen kulttuurin ja keskustelun areenana. Toimivan intranetin nähdään osassa yrityksiä vaikuttavan sähköpostin vähenemiseen. Yrityksen
viestinnällistä suuntaa voidaan vahvistaa ohjeilla, koulutuksella, rohkaisulla sekä johdon esimerkillä. Parempien ja ennen kokemattomien toimintatapojen etsiminen vaatii tietoista päätöstä ja jämäkkyyttä. Tietojen ja taitojen lisäksi tarvitaan myös halua, kykyä ja uskallusta.
Tarkoitukseni on tutkia miten yrityksen sisäistä informaatiotulvaa voidaan hillitä ja miten uudenlaista työyhteisöviestintää voidaan edistää. Tiimin viestintää analysoimalla pyrin selvittämään, onko viestintämme kehittynyt vuorovaikutteisemmaksi, avoimemmaksi tai osallistavammaksi. Kolmen yrityksen haastatteluista on tarkoitus löytää yhteisiä nimittäjiä sisäisen viestinnän haasteissa ja hyvissä käytännöissä. Opinnäytetyössäni rajaan tarkastelun viestinnän keinoihin ja tapoihin: viestien sisällöt eivät kuulu opinnäytetyöni alueeseen.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että keskustelukulttuurin synnyttäminen, viestintään sitouttaminen ja viestinnän suuri määrä ovat viestintää tekevien suurimpia haasteita. Intranetilla on suuri merkitys yrityksen kulttuurin ja keskustelun areenana. Toimivan intranetin nähdään osassa yrityksiä vaikuttavan sähköpostin vähenemiseen. Yrityksen
viestinnällistä suuntaa voidaan vahvistaa ohjeilla, koulutuksella, rohkaisulla sekä johdon esimerkillä. Parempien ja ennen kokemattomien toimintatapojen etsiminen vaatii tietoista päätöstä ja jämäkkyyttä. Tietojen ja taitojen lisäksi tarvitaan myös halua, kykyä ja uskallusta.