Opetusvideon toteutus ja käyttö opiskelijoiden johdattelussa ympäristöteemaan
Lattunen, Petra (2012)
Lattunen, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178641
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa luotiin viisi opetusvideota eri ympäristöteemoista. Viisi teemaa olivat ilmastonmuutos, kestävä kehitys, energian kulutus, materiaa-lin kulutus sekä ympäristöongelmat. Videot kehitettiin sen johdosta, että ympä-ristöteema koulutusaiheena on itsessään selkeä ja johdonmukainen, mutta opiskelijoilla jotka eivät ole suuntautuneet ympäristöalalle omaavat usein monen tyyppisiä tunteita ja käsityksiä aiheesta ja nämä ennakkotunteet voivat haitata opetuksen tietosisällön omaksumista.
Jotta ennakkotunteet eivät haittaisi uuden oppimista videot pyrkivät olemaan tunteiden purkuun johtavia herättelijöitä eli videot katsottuaan opiskelijat voivat helpommin pareittain ja ryhmässä keskustella tunteistaan ja ajatuksistaan ja si-ten mahdollistaa itselleen uuden neutraalin tiedon oppimisen.
Käytännössä videot suunniteltiin, käsikirjoitettiin, kuvattiin ja leikattiin tämän ke-hittämishankkeen aikana. Käsikirjoitusta varten kehityshankkeen laatija tutustui aikaisemmin TAOKK:ssa laaditun opetusvideon kirjalliseen raporttiin sekä käsi-kirjoituksen laadintaoppaaseen. Tämän lisäksi toteuttaja haastatteli kahta tele-visio- ja teatterialan ammattilaista, joiden ohjauksella käsikirjoitus ja itse kuvaus saatiin toteutettua.
Itse videoiden käytön yhteyteen hankkeen aikana laadittiin myös niin sanottu olotilabarometri eli kirjallinen lomake, mihin videoita katsovat opiskelijat merkit-sevät tuntemuksiaan ennen ja jälkeen videon katsomisen. Sekä lomake että vi-deot testattiin hankkeen aikana ja saadun palautteen mukaan videot vastaavat ainakin osittain hankkeen taustalla olleeseen tarpeeseen.
Jatkokehitystyönä hankkeen toteuttaja tulee muokkaamaan vielä olotilabaro-metriä sekä leikkaamaan uudelleen ainakin osan videoista.
Jotta ennakkotunteet eivät haittaisi uuden oppimista videot pyrkivät olemaan tunteiden purkuun johtavia herättelijöitä eli videot katsottuaan opiskelijat voivat helpommin pareittain ja ryhmässä keskustella tunteistaan ja ajatuksistaan ja si-ten mahdollistaa itselleen uuden neutraalin tiedon oppimisen.
Käytännössä videot suunniteltiin, käsikirjoitettiin, kuvattiin ja leikattiin tämän ke-hittämishankkeen aikana. Käsikirjoitusta varten kehityshankkeen laatija tutustui aikaisemmin TAOKK:ssa laaditun opetusvideon kirjalliseen raporttiin sekä käsi-kirjoituksen laadintaoppaaseen. Tämän lisäksi toteuttaja haastatteli kahta tele-visio- ja teatterialan ammattilaista, joiden ohjauksella käsikirjoitus ja itse kuvaus saatiin toteutettua.
Itse videoiden käytön yhteyteen hankkeen aikana laadittiin myös niin sanottu olotilabarometri eli kirjallinen lomake, mihin videoita katsovat opiskelijat merkit-sevät tuntemuksiaan ennen ja jälkeen videon katsomisen. Sekä lomake että vi-deot testattiin hankkeen aikana ja saadun palautteen mukaan videot vastaavat ainakin osittain hankkeen taustalla olleeseen tarpeeseen.
Jatkokehitystyönä hankkeen toteuttaja tulee muokkaamaan vielä olotilabaro-metriä sekä leikkaamaan uudelleen ainakin osan videoista.