Kilpailuetua ja tehokkuutta : Case: Hankintatoimen tukitoimintojen siirtäminen toiseen maahan
Nurmi, Susanna (2009)
Nurmi, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084868
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksan eri maan osto-osaston tukitoimintoihin liittyvät tehtävät voidaan yhtenäistää niin, että samat prosessit ja toimenpiteet kattavat laajasti kaikki projektin piirissä olevat maat, mitä toimintojen siirto edellyttää ja miten siirto vaikuttaa kustannustehokkuuteen ja toimintojen yhtenäistämiseen.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin keinoja, joilla Hewlett-Packard yhtymän GWE-alueen osto-osastojen tukitoimintoja siirrettiin Bulgariaan. Hewlett-Packard yhtymä toimii ICT-alalla ja se toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Tutkimuksessa analysoitiin toimintojen nykytila, määriteltiin käytettävät prosessit, työkalut sekä koulutustarpeet. Lisäksi määriteltiin uuden organisaation tehtävät ja sovittiin palvelutasosta. Saatujen tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotukset.
Tutkimus tehtiin laadullisella menetelmällä. Työn viitekehyksenä toimii toimintojen ulkoistamiseen liittyvät teoriat sekä ulkoistamisen eri mallit. Lisäksi tuon esille ulkoistamiseen liittyviä hyötyjä, haittoja ja riskejä sekä ulkoistuskokemuksia maailmalla ja Suomessa.
Empiirinen tutkimus on suoritettu kohdeyrityksen ulkoistusprojektiin liittyvässä toiminnassa. Työ perustuu toimintatutkimukseen, joka on käytännössä toteutettu osallistuvalla havainnoinnilla kohdeyrityksessä sekä osallistumalla projektiin paikallisena projektipäällikkönä.
Tutkimuksen mukaan, yksi keskeinen seikka on nykytilan ymmärtäminen. Ilman perusteellista nykytilan analysointia ei siirtoa voida suorittaa onnistuneesti. Lisäksi tutkimuksessa tulee ilmi, että vaikka toiminnot ovat samat kussakin maassa, voi tapa toimia erota. Siksi on tärkeää listata niin toiminnot kuin työkalutkin kirjallisesti. Listan avulla tunnistetaan ne toiminnot, joissa käytäntöjä voidaan yhtenäistää ja toimintaa standardisoida. Kustannustehokkuuteen vaikuttaa se, miten toiminnot organisoidaan ja miten taktiset ja strategiset toiminnot jaetaan eri organisaatioiden kesken.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin keinoja, joilla Hewlett-Packard yhtymän GWE-alueen osto-osastojen tukitoimintoja siirrettiin Bulgariaan. Hewlett-Packard yhtymä toimii ICT-alalla ja se toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Tutkimuksessa analysoitiin toimintojen nykytila, määriteltiin käytettävät prosessit, työkalut sekä koulutustarpeet. Lisäksi määriteltiin uuden organisaation tehtävät ja sovittiin palvelutasosta. Saatujen tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotukset.
Tutkimus tehtiin laadullisella menetelmällä. Työn viitekehyksenä toimii toimintojen ulkoistamiseen liittyvät teoriat sekä ulkoistamisen eri mallit. Lisäksi tuon esille ulkoistamiseen liittyviä hyötyjä, haittoja ja riskejä sekä ulkoistuskokemuksia maailmalla ja Suomessa.
Empiirinen tutkimus on suoritettu kohdeyrityksen ulkoistusprojektiin liittyvässä toiminnassa. Työ perustuu toimintatutkimukseen, joka on käytännössä toteutettu osallistuvalla havainnoinnilla kohdeyrityksessä sekä osallistumalla projektiin paikallisena projektipäällikkönä.
Tutkimuksen mukaan, yksi keskeinen seikka on nykytilan ymmärtäminen. Ilman perusteellista nykytilan analysointia ei siirtoa voida suorittaa onnistuneesti. Lisäksi tutkimuksessa tulee ilmi, että vaikka toiminnot ovat samat kussakin maassa, voi tapa toimia erota. Siksi on tärkeää listata niin toiminnot kuin työkalutkin kirjallisesti. Listan avulla tunnistetaan ne toiminnot, joissa käytäntöjä voidaan yhtenäistää ja toimintaa standardisoida. Kustannustehokkuuteen vaikuttaa se, miten toiminnot organisoidaan ja miten taktiset ja strategiset toiminnot jaetaan eri organisaatioiden kesken.