Yritysyhteistyön kehittäminen Mikkelin teatterissa
Vedenkannas, Esa (2012)
Vedenkannas, Esa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188791
Tiivistelmä
Nykyinen laitosteatterijärjestelmä on luotu poliittisella tahdolla, jonka seurauksena maassamme on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen teatterijärjestelmä. Yritysyhteistyö ja sponsorointi ovat esiintyneet paljon viime vuosien yhteiskunnallisissa keskusteluissa, kun on pohdittu taiteen rahoituksen kehittämistä. Tästä huolimatta yritysyhteistyötä ja sponsorointia kulttuurialalla on tutkittu Suomessa varsin vähän ja tutkimukset ovat keskittyneet nykyisen tilanteen kuvaamiselle – lähestymistavasta tai käytetyistä menetelmistä huolimatta. Näistä syistä johtuen tutkimustulosten hyödyntäminen organisaation kehitystyössä on ollut vähintäänkin haasteellista.
Yritysyhteistyön paikka ja merkitys teattereiden toiminnassa on toistaiseksi ollut melko epätarkka. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää Mikkelin teatterin yritysyhteistyötä ja täten parantaa Mikkelin teatterin taloudellista asemaa, siinä mahdollisessa tilanteessa, että olemassa oleva rahoituspohja muuttuu.
Opinnäytetyöni perustuu tietopohjan lisäksi kaksivaiheiselle tiedonhankinnalle teemahaastattelujen ja aivoriihen pohjalta.
Opinnäytetyössäni osoitan, että julkisen rahoituksen suhteellinen osuus ei todennäköisesti kasva lähitulevaisuudessa, joten teatterin kannattaisi organisoida toimintaansa ja menetelmiään markkinoinnillisempaan suuntaan. Olennaista on nähdä yritysyhteistyö osana markkinointia ja organisoida sekä suunnitella markkinoinnin toiminta aiempaa tavoitteellisemmaksi ja mitata toimenpiteissä edistymistä. Keinoja tähän ovat mm. strateginen markkina-analyysi, markkinoinnin auditointi, strategiset kumppanuudet, toiminnan organisointi ja suunnitteleminen, tuotteistaminen ja tavoitteiden asettaminen.
Yritysyhteistyön paikka ja merkitys teattereiden toiminnassa on toistaiseksi ollut melko epätarkka. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää Mikkelin teatterin yritysyhteistyötä ja täten parantaa Mikkelin teatterin taloudellista asemaa, siinä mahdollisessa tilanteessa, että olemassa oleva rahoituspohja muuttuu.
Opinnäytetyöni perustuu tietopohjan lisäksi kaksivaiheiselle tiedonhankinnalle teemahaastattelujen ja aivoriihen pohjalta.
Opinnäytetyössäni osoitan, että julkisen rahoituksen suhteellinen osuus ei todennäköisesti kasva lähitulevaisuudessa, joten teatterin kannattaisi organisoida toimintaansa ja menetelmiään markkinoinnillisempaan suuntaan. Olennaista on nähdä yritysyhteistyö osana markkinointia ja organisoida sekä suunnitella markkinoinnin toiminta aiempaa tavoitteellisemmaksi ja mitata toimenpiteissä edistymistä. Keinoja tähän ovat mm. strateginen markkina-analyysi, markkinoinnin auditointi, strategiset kumppanuudet, toiminnan organisointi ja suunnitteleminen, tuotteistaminen ja tavoitteiden asettaminen.