DAF-kuorma-autojen tilaus- ja tarjousjärjestelmän kehittäminen
Nurmi, Petteri (2012)
Nurmi, Petteri
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168600
Tiivistelmä
DAF-kuorma-autojen Suomen maahantuoja CT Finland Oy oli havainnut ongelmia DAF Paccarin tilaus- ja tarjousjärjestelmässä. Tämä järjestelmä koostuu käytännössä Sprint-ohjelmasta jossa nämä ongelmat pääasiallisesti ilmenevät.
Sprint-ohjelmalla asiakkaan haluamaan autoon lisätään halutut varusteet ja varmistetaan niiden sopivuus ja saatavuus. Ohjelmalla ei voida tarkastella teknisiä ratkaisuja vaan sitä varten on rinnakkaisohjelma Topec. Sprint-ohjelmalla autot myös hinnoitellaan, ohjelma antaa auton ostohinnan maahantuojalle tehtaalta.
Ratkaisuksi aloitin ohjelman vikojen kartoittamisen omien kokemuksien sekä myyntitehtävissä CT Finlandilla toimivien henkilöille osoitettujen kyselylomakkeiden avulla. Varmistaakseni, etteivät ongelmat johdu suomalaisten ja hollantilaisten käytäntöjen erosta, pyysin kokemuksia ohjelmasta myös Hollannista emoyhtiömme Cosmo Trucksin myyntihenkilöiltä. Kyselyissä varmistuikin, että toimintatavat eivät pääasiallisesti ole syynä ongelmiin.
Suurimmiksi ongelmiksi paljastuivat hinnoittelun hitaus ja se, että varusteet eivät sovellu Sprint-ohjelmassa yhteen mutta ne voidaan lisäpyynnöllä kuitenkin saada samaan autoon. Tämä kuitenkin hidastaa hinnoittelua edelleen. Hinnoittelun ongelma on se, että DAF Paccar haluaa antaa jokaiselle autolle yksilöllisen hinnan ja tätä hintaa joudutaan pahimmillaan odottamaan jopa viikko. Hinnoista on tietenkin alue tiedossa kohtalaisen hyvin, mutta tämän hetkisessä kilpailutilanteessa hinnan pitää olla erittäin tarkka. Asiakkaaltahan ei kuitenkaan voida eikä haluta pyytää liikaa hintaa eikä myöskään suuria riskejä tappiolle voida hyväksyä.
Hinnoitteluongelmaan ei löytynyt apua Sprint-ohjelman kehittämisestä vaan rinnalle luodaan Excel-taulukkoon perustuva hinnasto, josta myyjät saavat entistä selvästi tarkemman hinnan autoille. Erikoisvarusteiden valinnan ongelmaan pyydetään apua tehtaalta, jotta Sprint-ohjelmasta tulisi kattavampi eikä se enää hylkäisi varusteyhdistelmiä, jotka lopulta ovatkin mahdollisia.
Lisäksi ongelmiksi ilmenivät mm. tarjouksista puuttuva tekninen tieto ja ”Suomi-paketin” puuttuminen Sprintistä. Molempiin haetaan ratkaisua pyytämällä tehdasta tekemään päivityksiä Sprint-ohjelmaan.
Kaikista ongelmista ja niiden poistamiseksi DAF Paccarilta pyydettävistä ratkaisuista tehtiin selvitys CT Finlandille ja ohjelman parantamiseen liittyvistä ratkaisuista tehtiin pyyntö DAF Paccarille.
Sprint-ohjelmalla asiakkaan haluamaan autoon lisätään halutut varusteet ja varmistetaan niiden sopivuus ja saatavuus. Ohjelmalla ei voida tarkastella teknisiä ratkaisuja vaan sitä varten on rinnakkaisohjelma Topec. Sprint-ohjelmalla autot myös hinnoitellaan, ohjelma antaa auton ostohinnan maahantuojalle tehtaalta.
Ratkaisuksi aloitin ohjelman vikojen kartoittamisen omien kokemuksien sekä myyntitehtävissä CT Finlandilla toimivien henkilöille osoitettujen kyselylomakkeiden avulla. Varmistaakseni, etteivät ongelmat johdu suomalaisten ja hollantilaisten käytäntöjen erosta, pyysin kokemuksia ohjelmasta myös Hollannista emoyhtiömme Cosmo Trucksin myyntihenkilöiltä. Kyselyissä varmistuikin, että toimintatavat eivät pääasiallisesti ole syynä ongelmiin.
Suurimmiksi ongelmiksi paljastuivat hinnoittelun hitaus ja se, että varusteet eivät sovellu Sprint-ohjelmassa yhteen mutta ne voidaan lisäpyynnöllä kuitenkin saada samaan autoon. Tämä kuitenkin hidastaa hinnoittelua edelleen. Hinnoittelun ongelma on se, että DAF Paccar haluaa antaa jokaiselle autolle yksilöllisen hinnan ja tätä hintaa joudutaan pahimmillaan odottamaan jopa viikko. Hinnoista on tietenkin alue tiedossa kohtalaisen hyvin, mutta tämän hetkisessä kilpailutilanteessa hinnan pitää olla erittäin tarkka. Asiakkaaltahan ei kuitenkaan voida eikä haluta pyytää liikaa hintaa eikä myöskään suuria riskejä tappiolle voida hyväksyä.
Hinnoitteluongelmaan ei löytynyt apua Sprint-ohjelman kehittämisestä vaan rinnalle luodaan Excel-taulukkoon perustuva hinnasto, josta myyjät saavat entistä selvästi tarkemman hinnan autoille. Erikoisvarusteiden valinnan ongelmaan pyydetään apua tehtaalta, jotta Sprint-ohjelmasta tulisi kattavampi eikä se enää hylkäisi varusteyhdistelmiä, jotka lopulta ovatkin mahdollisia.
Lisäksi ongelmiksi ilmenivät mm. tarjouksista puuttuva tekninen tieto ja ”Suomi-paketin” puuttuminen Sprintistä. Molempiin haetaan ratkaisua pyytämällä tehdasta tekemään päivityksiä Sprint-ohjelmaan.
Kaikista ongelmista ja niiden poistamiseksi DAF Paccarilta pyydettävistä ratkaisuista tehtiin selvitys CT Finlandille ja ohjelman parantamiseen liittyvistä ratkaisuista tehtiin pyyntö DAF Paccarille.