Ajoneuvojen tiedonsiirtoväylät
Korhonen, Teppo (2009)
Korhonen, Teppo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074832
Tiivistelmä
Nykyaikaisten ajoneuvojen elektronisten järjestelmien lisääntymisen ja monipuolistumisen takia myös järjestelmien välinen tiedonsiirto on lisääntynyt ja monipuolistunut. Tiedonsiirtoa varten on kehitetty erilaisia ohjainlaitteiden välisiä tiedonsiirtoväyliä ja niitä löytyy lähes kaikista 2000-luvun autoista. Nykyisin lukuisten multimedialaitteiden yleistyessä vaaditaan yhä nopeampia väyläjärjestelmiä. Myös kustannuksien minimoinnin vuoksi yksinkertaisimmat korinsähköjärjestelmät vaativat omanlaisensa tiedon-siirtoväylät. Autonvalmistajat ovat kehittäneet tiedonsiirtoratkaisuja yhteistyössä eri väylien yhteenliit-tymissä ja käytetyimmät sovellukset ovat jo standardisoituja tai ne ovat määritelty yhteenliittymien toimesta.
Ajoneuvojen verkottuminen sisäisillä väyläratkaisuilla vaatii käyttöalueesta riippuen erilaisia ominaisuuksia, kuten luotettavuus, vikasietoisuus ja hinta. Tässä insinöörityössä tutkin ja selvitän yleisimpien CAN (Controller Area Network) ja LIN (Local Interconnect Network) sekä nopeampien MOST (Media Oriented System Transport) ja FlexRay -järjestelmien toimintaa. Lisäksi käsittelen Bluetooth-yhteyden toimintaa ajoneuvojen langattomana väyläjärjestelmänä. Tutkittavat väyläkohteet on valittu niin, että kaikista käyttökohteista tulee selvitettyä käytetyimmät järjestelmät.
Työn tavoitteena on saada selkeä kokonaisuus eri väyläratkaisuista sekä niiden toiminnasta eri käyttöalu-eissa. Valitsimistani kohteista selvitän niiden ominaisuuksia, fyysistä rakennetta, viestien muodostumista, mitattavuutta ja vianetsintää sekä vertailen näiden väylien toimintatapoja. Työ on toteutettu itsenäisesti aiheen kirjallisuuden, internet-artikkeleiden sekä väyläjärjestelmien kehitysorganisaatioiden internetissä julkaistujen määritysten ja standardien avulla.
Ajoneuvojen verkottuminen sisäisillä väyläratkaisuilla vaatii käyttöalueesta riippuen erilaisia ominaisuuksia, kuten luotettavuus, vikasietoisuus ja hinta. Tässä insinöörityössä tutkin ja selvitän yleisimpien CAN (Controller Area Network) ja LIN (Local Interconnect Network) sekä nopeampien MOST (Media Oriented System Transport) ja FlexRay -järjestelmien toimintaa. Lisäksi käsittelen Bluetooth-yhteyden toimintaa ajoneuvojen langattomana väyläjärjestelmänä. Tutkittavat väyläkohteet on valittu niin, että kaikista käyttökohteista tulee selvitettyä käytetyimmät järjestelmät.
Työn tavoitteena on saada selkeä kokonaisuus eri väyläratkaisuista sekä niiden toiminnasta eri käyttöalu-eissa. Valitsimistani kohteista selvitän niiden ominaisuuksia, fyysistä rakennetta, viestien muodostumista, mitattavuutta ja vianetsintää sekä vertailen näiden väylien toimintatapoja. Työ on toteutettu itsenäisesti aiheen kirjallisuuden, internet-artikkeleiden sekä väyläjärjestelmien kehitysorganisaatioiden internetissä julkaistujen määritysten ja standardien avulla.