Ruokapalveluiden organisaatiomuutos Tammelan kunnassa työntekijöiden kokemana
Hellstén, Tuija (2009)
Hellstén, Tuija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910044769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910044769
Tiivistelmä
Ruokapalvelualan kehittäminen jatkuu vilkkaasti etenkin pienissä kunnissa. Palvelujen tuottaminen laadukkaasti ja edullisesti edellyttää sitä, että otetaan käyttöön uusia johtamisjärjestelmiä, työmenetelmiä ja työvälineitä sekä organisoidaan uudelleen työtehtäviä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ruokapalveluiden organisaatiomuutos Tammelan kunnassa vuodesta 2006 vuoteen 2008. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten työntekijät olivat kokeneet ruokapalveluiden organisaatiomuutoksen. Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen poikkileikkaustutkimus, jossa analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu kunta-alan julkaisuihin, Damico Oy:n ruokapalveluselvitysraporttiin ja kirjallisuuteen, joka käsittelee organisaatiomuutosta, muutosjohtamista ja viestintää. Opinnäytetyön empiirinen osa hankittiin teettämällä kysely niille kahdeksalletoista Tammelan kunnan työntekijälle, jotka kokivat ruokapalveluiden organisaatiomuutoksen. Kyselyyn vastasi yksitoista työntekijää; vastausprosentti oli 61 %.
Alkuvaiheen epävarmuuden ja turvattomuuden jälkeen enemmistö työntekijöistä koki organisaatiomuutoksen lopputuloksen myönteisesti. Työntekijät saivat yhtenäiset pelisäännöt ja atk-pohjaiset ruokaohjeet. Yhteistyö ja yhteenkuuluvaisuus keittiöiden välillä lisääntyi yhteisten palaverien ja toiminnan myötä. Työntekijät siirtyivät samaan organisaatioon, yhden esimiehen alaisuuteen. Ruokapalvelu pysyi kunnan omana toimintana. Toimintatapaa muutettiin ottamalla käyttöön tilaaja-tuottaja–malli ja ikäihmisten ateriapalveluissa cook-chill-menetelmä laadun ja asiakasturvallisuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu kunta-alan julkaisuihin, Damico Oy:n ruokapalveluselvitysraporttiin ja kirjallisuuteen, joka käsittelee organisaatiomuutosta, muutosjohtamista ja viestintää. Opinnäytetyön empiirinen osa hankittiin teettämällä kysely niille kahdeksalletoista Tammelan kunnan työntekijälle, jotka kokivat ruokapalveluiden organisaatiomuutoksen. Kyselyyn vastasi yksitoista työntekijää; vastausprosentti oli 61 %.
Alkuvaiheen epävarmuuden ja turvattomuuden jälkeen enemmistö työntekijöistä koki organisaatiomuutoksen lopputuloksen myönteisesti. Työntekijät saivat yhtenäiset pelisäännöt ja atk-pohjaiset ruokaohjeet. Yhteistyö ja yhteenkuuluvaisuus keittiöiden välillä lisääntyi yhteisten palaverien ja toiminnan myötä. Työntekijät siirtyivät samaan organisaatioon, yhden esimiehen alaisuuteen. Ruokapalvelu pysyi kunnan omana toimintana. Toimintatapaa muutettiin ottamalla käyttöön tilaaja-tuottaja–malli ja ikäihmisten ateriapalveluissa cook-chill-menetelmä laadun ja asiakasturvallisuuden parantamiseksi.