Ajoneuvojen turvalaitteiden merkitys kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa
Pikkarainen, Ville; Pitkänen, Aki (2012)
Pikkarainen, Ville
Pitkänen, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158396
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan turvalaitteiden merkitystä henkilö- ja pakettiautoissa kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Tavoitteena oli selvittää, millaisilla turvalaitteilla onnettomuuksissa olleet ajoneuvot oli varustettu sekä mikä oli turvalaitteiden vaikutus onnettomuuksien seurausten kannalta. Lisäksi tavoitteena oli pohtia riskitekijöiden perusteella ajoneuvokohtaisia parannusehdotuksia.
Työ toteutettiin yhteistyössä Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksikön henkilökunnan kanssa. Materiaaleina käytettiin Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vuodelta 2010 kerättyä tutkinta-aineistoa. Tutkinta-aineistosta on satunnaisesti valittu 25 tapausta, joita tarkastellaan työssä yksitellen. Tapauksista on kerrottu avaintapahtumat ja perustiedot, riskitekijät ja parannusehdotukset. Tiedot on taulukoitu ja ajoneuvoista on esitetty onnettomuustietoihin perustuva turvallisuusluokitus. Lisäksi turvalaitteiden merkityksellisyys, riskitekijät ja onnettomuuksien estomahdollisuudet tutkituissa onnettomuuksissa on esitetty kuvaajilla.
Tuloksista nähdään, millaisista riskitekijöistä ja ajoneuvon puutteista vakavat liikenneon-nettomuudet syntyvät. Insinöörityön tuloksena saatiin luotettavaa tietoa ajoneuvokannan turvallisuustasosta. Työ antaa myös käsityksen siitä, mihin turvallisuusasioihin valmistajien tulisi jatkossa panostaa.
Työ toteutettiin yhteistyössä Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksikön henkilökunnan kanssa. Materiaaleina käytettiin Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vuodelta 2010 kerättyä tutkinta-aineistoa. Tutkinta-aineistosta on satunnaisesti valittu 25 tapausta, joita tarkastellaan työssä yksitellen. Tapauksista on kerrottu avaintapahtumat ja perustiedot, riskitekijät ja parannusehdotukset. Tiedot on taulukoitu ja ajoneuvoista on esitetty onnettomuustietoihin perustuva turvallisuusluokitus. Lisäksi turvalaitteiden merkityksellisyys, riskitekijät ja onnettomuuksien estomahdollisuudet tutkituissa onnettomuuksissa on esitetty kuvaajilla.
Tuloksista nähdään, millaisista riskitekijöistä ja ajoneuvon puutteista vakavat liikenneon-nettomuudet syntyvät. Insinöörityön tuloksena saatiin luotettavaa tietoa ajoneuvokannan turvallisuustasosta. Työ antaa myös käsityksen siitä, mihin turvallisuusasioihin valmistajien tulisi jatkossa panostaa.