Kuluttajien mielipiteitä lähileipomon tarjonnasta
Haapala, Laura (2012)
Haapala, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158383
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miten toimeksiantajana toimivan lähileipomon leipätarjonta vastaa kuluttajien toiveita ja tarpeita. Päätutkimusongelmana on selvittää kuluttajien mielipiteitä ja toiveita toimeksiantajayrityksen leipävalikoimasta. Työn tarkoitus oli myös selvittää miten tuotevalikoimalla ja sen esillelaitolla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Toimeksiantajana tutkimuksessa on nimettömänä pysyvä Oulussa sijaitseva lähileipomo.
Leipätarjonta on Suomessa hyvin kattava ja kilpailu alalla kovaa. Lähileipomo on asiakasta lähellä toimiva leipomo, joka sijaitsee päivittäistavarakaupan tiloissa. Lähileipomossa leivät leivotaan alusta alkaen paikanpäällä. Näin he voivat tarjota tuoretta leipää asiakkaille koko päivän ajan.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kolmeen eri pääteemaan: leipien tarjontaan, saatavuuteen ja kysyntään. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, eli tilastollista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset on kerätty asiakaskyselylomakkeella toimeksiantajayrityksen edustalla. Kyselypäivä pidettiin tiistaipäivänä helmikuussa 2012. Tiistaipäivä on tavallisesti hiljainen päivä leivänmyynnin kannalta. Asiakaskyselyyn saatiin 125 vastaajaa.
Tutkimustuloksista avautui rauhallisena arkipäivänä asioivan kuluttajan tottumuksia ja mielipiteitä. Tuloksista tuoreus ja saatavuus nousivat merkittävimpinä tekijöinä esille. Kuluttajien mielestä edellä mainituilla on suuri merkitys ostopäätöstä tehdessä. Lähileipomon tuotevalikoimaan kuluttajat olivat tyytyväisiä ja antoivat sitä koskien hyviä kehitysehdotuksia. Lähileipomon tuotteita pidetään lähiruokana ja ylellisyyttä arkeen tuovina. Tutkimustuloksista nousi esille myös yksilöityvät toiveet tuotevalikoimasta.
Leipätarjonta on Suomessa hyvin kattava ja kilpailu alalla kovaa. Lähileipomo on asiakasta lähellä toimiva leipomo, joka sijaitsee päivittäistavarakaupan tiloissa. Lähileipomossa leivät leivotaan alusta alkaen paikanpäällä. Näin he voivat tarjota tuoretta leipää asiakkaille koko päivän ajan.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kolmeen eri pääteemaan: leipien tarjontaan, saatavuuteen ja kysyntään. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, eli tilastollista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset on kerätty asiakaskyselylomakkeella toimeksiantajayrityksen edustalla. Kyselypäivä pidettiin tiistaipäivänä helmikuussa 2012. Tiistaipäivä on tavallisesti hiljainen päivä leivänmyynnin kannalta. Asiakaskyselyyn saatiin 125 vastaajaa.
Tutkimustuloksista avautui rauhallisena arkipäivänä asioivan kuluttajan tottumuksia ja mielipiteitä. Tuloksista tuoreus ja saatavuus nousivat merkittävimpinä tekijöinä esille. Kuluttajien mielestä edellä mainituilla on suuri merkitys ostopäätöstä tehdessä. Lähileipomon tuotevalikoimaan kuluttajat olivat tyytyväisiä ja antoivat sitä koskien hyviä kehitysehdotuksia. Lähileipomon tuotteita pidetään lähiruokana ja ylellisyyttä arkeen tuovina. Tutkimustuloksista nousi esille myös yksilöityvät toiveet tuotevalikoimasta.