LOVE - Lääkehoidon osaaminen verkossa : Sairaanhoitajien kokemukset oppimisesta ja verkkokurssin toteutumisesta.
Myntti, Linda; Ovaska, Ulla (2012)
Myntti, Linda
Ovaska, Ulla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158231
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata, kuinka lääkehoidon osaaminen verkossa LOVE –kurssin osallistujat kokivat kurssin toteutuksen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Aineistona olivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toimialueiden 1–3 sairaanhoitajien vapaamuotoiset palautteet (n=306), jotka kerättiin verkkokurssin tenttien yhteydessä vuosina 2009 ja 2010. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella oppimiskokemukset muodostuivat kurssiin käytetystä ajasta, kurssin teoriaosuudesta, sosiaalisesta ympäristöstä, verkkokurssin infotilaisuudesta ja tenttitilaisuudesta. Kokemukset verkko-oppimisympäristöstä muodostuivat tietoteknisistä ongelmista, Moodlen käytöstä sekä verkko-opiskelusta.
Johtopäätöksenä todetaan, että lääkehoidon koulutus on tarpeellinen. Koulutusta tulisi kehittää alakohtaisemmaksi ja huomioida yhdenmukaisuus eri toimialueilla. Kurssin suorittamiseen käytettävissä oleva aika olisi suhteutettava laajaan materiaaliin paremmin. Jatkotutkimusehdotuksena on verrata lääkehoidon lupakoulutukseen osallistuvien oppimiskokemuksia, kun he viiden vuoden kuluttua suorittavat kurssin uudelleen.
Tulosten perusteella oppimiskokemukset muodostuivat kurssiin käytetystä ajasta, kurssin teoriaosuudesta, sosiaalisesta ympäristöstä, verkkokurssin infotilaisuudesta ja tenttitilaisuudesta. Kokemukset verkko-oppimisympäristöstä muodostuivat tietoteknisistä ongelmista, Moodlen käytöstä sekä verkko-opiskelusta.
Johtopäätöksenä todetaan, että lääkehoidon koulutus on tarpeellinen. Koulutusta tulisi kehittää alakohtaisemmaksi ja huomioida yhdenmukaisuus eri toimialueilla. Kurssin suorittamiseen käytettävissä oleva aika olisi suhteutettava laajaan materiaaliin paremmin. Jatkotutkimusehdotuksena on verrata lääkehoidon lupakoulutukseen osallistuvien oppimiskokemuksia, kun he viiden vuoden kuluttua suorittavat kurssin uudelleen.