Tilausten vastaanoton analysointi ja kehittäminen
Malmipuro, Jenni (2012)
Malmipuro, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Alko Oy halusi saada realistisen kuvan myymälätoimitusten vastaanotosta, koska käynnissä on ollut vuodesta 2010 asti talouden ja logistiikan järjestelmäuudistushanke. Hanke tuo vastaanottoon muutoksia ja luo mahdollisuuksia. Tavoitteena oli vastata kysymyksiin: Mitä ongelmia nykyisessä vastaanottomallissa on? Miten kehittää vastaanottoa? Ja mitä muutoksia ja mahdollisuuksia taustajärjestelmäuudistus tuo? Opinnäytetyön pääpaino oli nykytilanteen analysoinnissa ja kehitysideoiden kehittämisessä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, havainnoimalla myymälässä ja analysoimalla toimintaa. Lisäksi myymälöille lähetettiin kysely, jolla pyrittiin saamaan laajempi kuva nykyisestä toimintamallista ja sen ongelmista. Taustajärjestelmä uu-distuksesta tietoja keräsin Alkon intranetistä ja logistiikkapäälliköltä.
Suurimmat ongelmakohdat nykyisessä toimitusten vastaanottomallissa ovat käsipäätteen selkeys ja toimintavarmuus, internetyhteysongelmat ja viivakoodien toimimattomuus. Kehitysideoita tuli useita, mistä osa oli helpommin toteutettavissa olevia kuin toiset ja osa ideoista oli kalliimpia ja suurempia muutoksia. Käsipääte tulisi saada toimintavarmemmaksi ja vastaanotto-ohjelmaa tulisi muuttaa selke-ämmäksi. Vastaanottoa voisi tehostaa sillä, että asiakastilaukseen menevät tuotteet ja esillepanotuotteet tunnistettaisiin jo tuotteen tunnistuksen yhteydessä. Vastaanottovirheitä saataisiin karsittua eroraportin läpikäymisellä. Vastaanotto voitaisiin suorittaa uuden teknologian avulla, joita voisi olla joko RFID- tekniikka tai puhevastaanotto.. Viivakoodiongelmien poistaminen ja käsipäätteen ohjelman muuttaminen ja muualle kuin hyllyyn menevien tuotteiden tunnistus ovat järkevimmät vastaanoton tehostamiskeinot. Muutokset saadaan aikaa melko pienellä työmäärällä ja halvalla. Eroraportin tulostamisella ja läpikäynnillä vähennetään vastaanottovirheitä ja vähennetään työtä turhalta virheiden etsimiseltä ja korjaamiselta. Uuden teknologian käyttöönotto on turhan kallista ja aikaa vievää. Järjestelmäuudistus ei tuo kovin suuria ja näkyviä muutoksia myymälätyöhön.
Suurimmat ongelmakohdat nykyisessä toimitusten vastaanottomallissa ovat käsipäätteen selkeys ja toimintavarmuus, internetyhteysongelmat ja viivakoodien toimimattomuus. Kehitysideoita tuli useita, mistä osa oli helpommin toteutettavissa olevia kuin toiset ja osa ideoista oli kalliimpia ja suurempia muutoksia. Käsipääte tulisi saada toimintavarmemmaksi ja vastaanotto-ohjelmaa tulisi muuttaa selke-ämmäksi. Vastaanottoa voisi tehostaa sillä, että asiakastilaukseen menevät tuotteet ja esillepanotuotteet tunnistettaisiin jo tuotteen tunnistuksen yhteydessä. Vastaanottovirheitä saataisiin karsittua eroraportin läpikäymisellä. Vastaanotto voitaisiin suorittaa uuden teknologian avulla, joita voisi olla joko RFID- tekniikka tai puhevastaanotto.. Viivakoodiongelmien poistaminen ja käsipäätteen ohjelman muuttaminen ja muualle kuin hyllyyn menevien tuotteiden tunnistus ovat järkevimmät vastaanoton tehostamiskeinot. Muutokset saadaan aikaa melko pienellä työmäärällä ja halvalla. Eroraportin tulostamisella ja läpikäynnillä vähennetään vastaanottovirheitä ja vähennetään työtä turhalta virheiden etsimiseltä ja korjaamiselta. Uuden teknologian käyttöönotto on turhan kallista ja aikaa vievää. Järjestelmäuudistus ei tuo kovin suuria ja näkyviä muutoksia myymälätyöhön.