Sosiaalisen median hyödyntäminen B2B-yrityksessä : Case: Partanen & Lamusuo Oy
Norrbacka, Miika (2021)
Norrbacka, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262723
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa kuopiolaista pääosin B2B-sektorilla toimivaa yritystä Partanen & Lamusuo Oy:tä maksimoimaan sosiaalisesta mediasta saatava hyöty. Yrityksellä on tavoitteena saada lisää kävijöitä verkkosivuilleen sosiaalisen median avulla. Sosiaalinen media on yhä kasvava markkinointikanava, ja vähitellen myös B2B-yritykset ovat alkaneet hyödyntää sitä. Tavoitteena oli, että yritys voi käyttää valmista opinnäytetyötä apuna sosiaalista mediaa käyttäessään.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen case-tutkimus. Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median julkaisuja Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa sekä LinkedInissä. Tutkimuksen aikana kanavissa kokeiltiin erilaisia julkaisuja ja julkaisuajankohtia. Kokeilemalla pyrittiin löytämään vastauksia kysymyksiin, minkälaiset julkaisut sosiaalisessa mediassa tavoittavat parhaiten ihmisiä, ja miten potentiaaliset asiakkaat saadaan sosiaalisesta mediasta yrityksen verkkosivuille. Sen lisäksi haluttiin tietää, onko esimerkiksi julkaisuajankohdalla merkitystä julkaisun menestymiseen.
Tutkimuksessa huomattiin, että tietynlaiset julkaisut toimivat kaikissa kanavissa toisia paremmin. Esimerkiksi saavutuksista kertominen ja niiden juhliminen olivat suosituimpia julkaisuja lähes kaikissa kanavissa. Sen lisäksi verkkosivuille saatiin ennätysmäärä kävijöitä julkaisulla, missä työntekijä kertoi oman tarinansa siitä, miten hän on päätynyt yritykseen työskentelemään. Julkaisuajankohdalla ei huomattu olevan suurta merkitystä missään kanavassa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyvänä ja kattavana pohjana, kun halutaan luoda yritykselle sosiaalisen median strategia. Myös muut B2B-alan yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä. The purpose of the thesis was to help Partanen & Lamusuo Oy, a Kuopio-based company operating mainly in the B2B sector, to maximize the benefits of social media. The company aims to attract visitors to its website through social media. Social media is an ever-growing marketing channel, and gradually B2B companies have also begun to take advantage of it. Furthermore, a practical aim of this thesis project was that the company will be able to use the completed thesis as an aid when using social media.
The research method was a qualitative case study. The thesis examined the company's social media posts on Facebook, Twitter, Instagram, and LinkedIn. During the study, different styles of posts and release dates were tested in the social media channels. Moreover, the primary aim of the experiment was to elicit answers to the questions of what kind of posts on social media reach people best and how to guide potential customers from social media to the company's website. In addition, a further aim was to explicate whether, for example, the time of posting was relevant to the success of the post.
In conclusion, the study found that certain types of posts perform better in all channels than others. For example, reporting on achievements and celebrating them were the most popular posts in almost all channels. In addition, the website received a record number of visitors with a post where the employee told her own story of how she ended up working for the company. The time of posting was not found to be of great importance in any channel. The thesis can be used as a good and comprehensive basis when creating a social media strategy for the company. Additionally, other companies in the B2B field can also take advantage of the thesis.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen case-tutkimus. Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median julkaisuja Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa sekä LinkedInissä. Tutkimuksen aikana kanavissa kokeiltiin erilaisia julkaisuja ja julkaisuajankohtia. Kokeilemalla pyrittiin löytämään vastauksia kysymyksiin, minkälaiset julkaisut sosiaalisessa mediassa tavoittavat parhaiten ihmisiä, ja miten potentiaaliset asiakkaat saadaan sosiaalisesta mediasta yrityksen verkkosivuille. Sen lisäksi haluttiin tietää, onko esimerkiksi julkaisuajankohdalla merkitystä julkaisun menestymiseen.
Tutkimuksessa huomattiin, että tietynlaiset julkaisut toimivat kaikissa kanavissa toisia paremmin. Esimerkiksi saavutuksista kertominen ja niiden juhliminen olivat suosituimpia julkaisuja lähes kaikissa kanavissa. Sen lisäksi verkkosivuille saatiin ennätysmäärä kävijöitä julkaisulla, missä työntekijä kertoi oman tarinansa siitä, miten hän on päätynyt yritykseen työskentelemään. Julkaisuajankohdalla ei huomattu olevan suurta merkitystä missään kanavassa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyvänä ja kattavana pohjana, kun halutaan luoda yritykselle sosiaalisen median strategia. Myös muut B2B-alan yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä.
The research method was a qualitative case study. The thesis examined the company's social media posts on Facebook, Twitter, Instagram, and LinkedIn. During the study, different styles of posts and release dates were tested in the social media channels. Moreover, the primary aim of the experiment was to elicit answers to the questions of what kind of posts on social media reach people best and how to guide potential customers from social media to the company's website. In addition, a further aim was to explicate whether, for example, the time of posting was relevant to the success of the post.
In conclusion, the study found that certain types of posts perform better in all channels than others. For example, reporting on achievements and celebrating them were the most popular posts in almost all channels. In addition, the website received a record number of visitors with a post where the employee told her own story of how she ended up working for the company. The time of posting was not found to be of great importance in any channel. The thesis can be used as a good and comprehensive basis when creating a social media strategy for the company. Additionally, other companies in the B2B field can also take advantage of the thesis.