VANHEMPIEN MIELIPITEITÄ VERTAISSOVITTELUN SOVELTUVUUDESTA KYMENLAAKSON STEINERKOULUUN
Ignatius, Pia (2012)
Ignatius, Pia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson Steinerkoulun oppilaiden vanhempien mielipiteitä vertaissovittelusta. Vertaissovittelu ei ole koululla käytössä, joten tutkimus on tehty jaetun tiedon perusteella. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko koululla tarvetta vertaissovittelulle sekä soveltuuko vertaissovittelu steinerpedagogiikkaan vanhempien mielestä.
Opinnäytetyön tilaajana on Suomen Sovittelufoorumi ry jonka organisaation alle vertaissovittelu kuuluu. Taustateoriana on käytetty restoratiivista eli sovittelevaa oikeutta. Teoria osuudessa käsitellään myös konfliktien määritelmää, sovittelua, vertaissovittelua ja koulun roolia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, osittain käytettiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kaikilta Kymenlaakson Steinerkoulun oppilaiden vanhemmilta. Kyselylomakkeita jaettiin 44 ja vastauksia saatiin 21.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vanhempien yleinen mielipide vertaissovittelua kohtaan on myönteinen ja vanhempien mielestä kasvattava keino puuttua lasten välisiin mielipaha- ja ristiriitatilanteisiin. Vertaissovittelussa ja steinerpedagogiikassa vastuullisuuteen kasvaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, yhteisöllisyys ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä, tämän mukaan vertaissovittelu tukisi ja täydentäisi steinerpedagogiikkaa. Vastausten perusteella oppilaat voivat yleensä kertoa henkilökunnalle näkemäänsä, kuulemaansa ja kokemaansa. Kaikkien kohdalla tämä ei kuitenkaan toteudu jolloin tarvitaan lisää menetelmiä ja vertaissovittelu on tutkimuksien mukaan toimiva menetelmä.
Opinnäytetyön tilaajana on Suomen Sovittelufoorumi ry jonka organisaation alle vertaissovittelu kuuluu. Taustateoriana on käytetty restoratiivista eli sovittelevaa oikeutta. Teoria osuudessa käsitellään myös konfliktien määritelmää, sovittelua, vertaissovittelua ja koulun roolia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, osittain käytettiin myös kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kaikilta Kymenlaakson Steinerkoulun oppilaiden vanhemmilta. Kyselylomakkeita jaettiin 44 ja vastauksia saatiin 21.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vanhempien yleinen mielipide vertaissovittelua kohtaan on myönteinen ja vanhempien mielestä kasvattava keino puuttua lasten välisiin mielipaha- ja ristiriitatilanteisiin. Vertaissovittelussa ja steinerpedagogiikassa vastuullisuuteen kasvaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, yhteisöllisyys ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä, tämän mukaan vertaissovittelu tukisi ja täydentäisi steinerpedagogiikkaa. Vastausten perusteella oppilaat voivat yleensä kertoa henkilökunnalle näkemäänsä, kuulemaansa ja kokemaansa. Kaikkien kohdalla tämä ei kuitenkaan toteudu jolloin tarvitaan lisää menetelmiä ja vertaissovittelu on tutkimuksien mukaan toimiva menetelmä.