Yrittäjyyskasvatuksen näkyvyys Tekniikan ja liikenteen alan ammatillisessa koulutuksessa
Lahti, Marko (2012)
Lahti, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076525
Tiivistelmä
Tämän kaksiosaisen tutkimustyön ensimmäisessä vaiheessa oli tarkoituksena selvittää kyselytutkimuksen avulla minkälaisia asenteita ja mielikuvia yrittäjyyskasvatus herättää POKE:n Tekniikan- ja liikenteen alan opettajissa. Miten yrittäjyyskasvatus käsitteenä tulkitaan ja kuinka yrittäjyyskasvatus näkyy eri alojen uudistuneissa opetussuunnitelmissa.
Ensimmäinen vaiheen tutkimusmateriaali on kerätty lomaketutkimuksena ja aineiston analyysissa on hyödynnetty sekä määrällistä että laadullista sisällön analyysia. Toisin sanoen, kyselyyn osallistuneet opettajat ovat voineet täydentää vastauksiaan avointen kysymysten pohjalta.
Tutkimuksen toisessa osassa oli tarkoitus selvittää myös kyselytutkimuksella organisaation johdon tahtotilaa, valmiuksia ja mahdollisuuksia yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen liittyen. Avoimia kysymyksiä esitettiin kolme kappaletta ja niihin pyydettiin laajoja vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena saatiin konkreettista tietoa kuinka opetushenkilöstö yrittäjyyskasvatusta tulkitsee, miten se näkyy opetussuunnitelmissa ja mitkä ovat niitä kipupisteitä, jotka haittaavat yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä eri koulutusaloilla.
Tuloksista voidaan päätellä, että yrittäjyyskasvatus näkyy opetussuunnitelmissa läpäisyaineena, vaikka sitä opettajat eivät aina tiedostakaan. Toisaalta kynnys kovan ulkoisen yrittäjyyskasvatuksen keinovalikoiman käyttöön ottamiseen on korkea. Tämä johtuu osaltaan tiedonpuutteesta – kuvitellaan, että yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen vaatii opettajalta äärimmäisiä ponnistuksia, mikä ei pidä paikkaansa.
Ensimmäinen vaiheen tutkimusmateriaali on kerätty lomaketutkimuksena ja aineiston analyysissa on hyödynnetty sekä määrällistä että laadullista sisällön analyysia. Toisin sanoen, kyselyyn osallistuneet opettajat ovat voineet täydentää vastauksiaan avointen kysymysten pohjalta.
Tutkimuksen toisessa osassa oli tarkoitus selvittää myös kyselytutkimuksella organisaation johdon tahtotilaa, valmiuksia ja mahdollisuuksia yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen liittyen. Avoimia kysymyksiä esitettiin kolme kappaletta ja niihin pyydettiin laajoja vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena saatiin konkreettista tietoa kuinka opetushenkilöstö yrittäjyyskasvatusta tulkitsee, miten se näkyy opetussuunnitelmissa ja mitkä ovat niitä kipupisteitä, jotka haittaavat yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä eri koulutusaloilla.
Tuloksista voidaan päätellä, että yrittäjyyskasvatus näkyy opetussuunnitelmissa läpäisyaineena, vaikka sitä opettajat eivät aina tiedostakaan. Toisaalta kynnys kovan ulkoisen yrittäjyyskasvatuksen keinovalikoiman käyttöön ottamiseen on korkea. Tämä johtuu osaltaan tiedonpuutteesta – kuvitellaan, että yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen vaatii opettajalta äärimmäisiä ponnistuksia, mikä ei pidä paikkaansa.