Ekologisen naistenvaatebrandin rakentaminen : case: Siskot
Turpeinen, Sirje-Pirita (2012)
Turpeinen, Sirje-Pirita
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148051
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään brandia ja brandin rakennusprosessia ekologisen vaateyrityksen näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää miten ekologisuus ja ympäristövastuu tulisi ottaa huomioon brandissa ja sen rakentamisen vaiheisiin. Toiminnallisen osuuden tavoitteena on uuden ekologisen vaatebrandin perustaminen kerätyn teoriatiedon pohjalta.
Teoria osuudessa paneudutaan brandin rakentamiseen liittyviin tekijöihin ekologisen vaatebrandin kannalta, ja kuinka brandi pitää ottaa huomioon yrityksen asiakassuhteissa, tuotteissa ja viestinnässä vaatetusalalla. Työssä avataan myös brandin rakennuksen vaiheita Seppo Laaksosen brandikolmioprosessityökalun avulla. Tässä työssä brandikolmion pohjalta on kehitetty uusi prosessityökalu, joka antaa avaimet uuden brandin rakentamiseen. Teoriaosassa käsitellään myös, mitä on ekologia, millainen on ekologinen vaate ja miten yrityksen ympäristöystävälliset arvot vaikuttavat brandiin ja sen rakennusprosessiin. Tutkimuksen teoriaosa pohjautuu brandikirjallisuuteen, johon on peilattu vaatetusalan ja ekologisuuden tuomia haasteita. Työn toiminnallinen osuus kuvaan uuden ekologisen designvaate brandin rakennuksen vaiheita. Siihen on heijastettu tutkimuksen teoriapohja, ja sen avulla on pyritty suunnittelemaan ja luomaan pohjaa uudelle ekologiselle vaatetusbrandille. Toiminnallinen osuus sisältää suunnitelmat uuden brandin perustamiselle, mutta siinä ei mennä toteutukseen ja syntyneen brandin tarkasteluun asti.
Työn tuloksena voidaan todeta, että yleinen brandinrakennus kirjallisuus soveltuu ekologisen vaatebrandin rakentamiseen. Koska ekologisuudesta on noussut yksi megatrendeistä ja keskustelu tuotteiden ekologisuudesta ja yrityksen eettisestä vastuusta on kasvanut viime vuosina, on tutkimus hyvin ajankohtainen. Vaatteiden kulutus on noussut pilviin hyvinvointivaltioissa, mistä on seurauksena suuret haitat ympäristölle. Vaatteita valmistetaan epäeettisin ja ekologisin menetelmin, eikä niistä tehdä kestäviä ja laadukkaita. Tärkeää on mahdollisimman halpa hinta ja nopeat malliston vaihtumiset. Opinnäytetyö nostaa esiin vaihtoehdon kertakäyttömuodille ja antaa avaimet ekologisen vaatebrandin perustamiseen.
Teoria osuudessa paneudutaan brandin rakentamiseen liittyviin tekijöihin ekologisen vaatebrandin kannalta, ja kuinka brandi pitää ottaa huomioon yrityksen asiakassuhteissa, tuotteissa ja viestinnässä vaatetusalalla. Työssä avataan myös brandin rakennuksen vaiheita Seppo Laaksosen brandikolmioprosessityökalun avulla. Tässä työssä brandikolmion pohjalta on kehitetty uusi prosessityökalu, joka antaa avaimet uuden brandin rakentamiseen. Teoriaosassa käsitellään myös, mitä on ekologia, millainen on ekologinen vaate ja miten yrityksen ympäristöystävälliset arvot vaikuttavat brandiin ja sen rakennusprosessiin. Tutkimuksen teoriaosa pohjautuu brandikirjallisuuteen, johon on peilattu vaatetusalan ja ekologisuuden tuomia haasteita. Työn toiminnallinen osuus kuvaan uuden ekologisen designvaate brandin rakennuksen vaiheita. Siihen on heijastettu tutkimuksen teoriapohja, ja sen avulla on pyritty suunnittelemaan ja luomaan pohjaa uudelle ekologiselle vaatetusbrandille. Toiminnallinen osuus sisältää suunnitelmat uuden brandin perustamiselle, mutta siinä ei mennä toteutukseen ja syntyneen brandin tarkasteluun asti.
Työn tuloksena voidaan todeta, että yleinen brandinrakennus kirjallisuus soveltuu ekologisen vaatebrandin rakentamiseen. Koska ekologisuudesta on noussut yksi megatrendeistä ja keskustelu tuotteiden ekologisuudesta ja yrityksen eettisestä vastuusta on kasvanut viime vuosina, on tutkimus hyvin ajankohtainen. Vaatteiden kulutus on noussut pilviin hyvinvointivaltioissa, mistä on seurauksena suuret haitat ympäristölle. Vaatteita valmistetaan epäeettisin ja ekologisin menetelmin, eikä niistä tehdä kestäviä ja laadukkaita. Tärkeää on mahdollisimman halpa hinta ja nopeat malliston vaihtumiset. Opinnäytetyö nostaa esiin vaihtoehdon kertakäyttömuodille ja antaa avaimet ekologisen vaatebrandin perustamiseen.