Terveyskasvatusmateriaali tupakasta ja tupakoinnin fysiologisista vaikutuksista 13-vuotiaille : Opinnäytetyö 2009
Lahtinen, Minna; Korjala, Henni (2009)
Lahtinen, Minna
Korjala, Henni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910024755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910024755
Tiivistelmä
Kouluissa pidetään tupakkavalistusta kahdeksannelta luokalta alkaen. Osa nuorista kokeilee tupakkaa kuitenkin jo aikaisemmin. Tässä opinnäytetyössä tehtiin terveys-kasvatusmateriaali tupakan aineista ja tupakoinnin fysiologisista vaikutuksista 13-vuotiaille nuorille. Terveyskasvatusmateriaalin tavoitteena on antaa tietoa nuorille niin, että se herättäisi heissä ajatuksia siitä, onko tupakan polton järkevää ja kannat-tavaa. Tarkoituksena oli antaa nuorille tietoa siitä, mitä myrkyllisiä aineita tupakka sisältää sekä mitä tupakka tekee elimistölle. Terveyskasvatusmateriaali on tarkoitettu Kymenlaakson syöpäyhdistys ry:n käyttöön.
Kerätyn teoriatiedon pohjalta suunniteltiin 45 minuuttia kestävä oppitunti, joka esi-tettiin yhdelle Karhulan koulun seitsemännen luokan oppilaille. Tunti koostui teo-riaosuudesta ja rasteista. Teoriaosuudessa kerrottiin tupakan aineista ja tupakan hai-tallisista vaikutuksista PowerPoint-esitystä apuna käyttäen. Rasteilla oli kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja teoriaosuuteen pohjautuen. Lopuksi käytiin oikeat vastaukset yhdessä läpi. Tunnin jälkeen nuorilta pyydettiin palautteet, joiden perusteella tunnin rakennetta tai sen sisältöä voisi tarvittaessa muuttaa.
Pidetystä tunnista saatu palaute oli hyvää, joten terveyskasvatus-materiaalin sisältöä ei muutettu. Työ on kuitenkin esitetty vain yhdelle ryhmälle 7-luokkalaisia, joten heiltä saatua palautetta voi pitää suuntaa antavana. Epäselväksi jäi, millainen vaiku-tus terveyskasvatusmateriaalilla oli kohderyhmän ajatuksiin ja terveyskäyttäytymiseen.
Kerätyn teoriatiedon pohjalta suunniteltiin 45 minuuttia kestävä oppitunti, joka esi-tettiin yhdelle Karhulan koulun seitsemännen luokan oppilaille. Tunti koostui teo-riaosuudesta ja rasteista. Teoriaosuudessa kerrottiin tupakan aineista ja tupakan hai-tallisista vaikutuksista PowerPoint-esitystä apuna käyttäen. Rasteilla oli kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja teoriaosuuteen pohjautuen. Lopuksi käytiin oikeat vastaukset yhdessä läpi. Tunnin jälkeen nuorilta pyydettiin palautteet, joiden perusteella tunnin rakennetta tai sen sisältöä voisi tarvittaessa muuttaa.
Pidetystä tunnista saatu palaute oli hyvää, joten terveyskasvatus-materiaalin sisältöä ei muutettu. Työ on kuitenkin esitetty vain yhdelle ryhmälle 7-luokkalaisia, joten heiltä saatua palautetta voi pitää suuntaa antavana. Epäselväksi jäi, millainen vaiku-tus terveyskasvatusmateriaalilla oli kohderyhmän ajatuksiin ja terveyskäyttäytymiseen.