"Hyvin tiivistä vuorovaikutusta" : Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatushenkilöstön kokemana
Jäntti, Anni; Jäppinen, Henna (2009)
Jäntti, Anni
Jäppinen, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304721
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jäntti, Anni & Jäppinen, Henna. ”Hyvin tiivistä vuorovaikutusta” Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatushenkilöstön kokemana. Pieksämäki, syksy 2009, 61 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Suonenjoella varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa kasvatuskumppanuuden toteutumisesta arkityössä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Varhaiskasvatushenkilöstö työskentelee eri varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusta, sen sisältöä ja tavoitteita, sekä toimintaympäristöjä. Kasvatuskumppanuus on yksi tärkeä osa-alue varhaiskasvatuksen toimintakentässä. Teoriaosuudessa käydään läpi kasvatuskumppanuuden neljää periaatetta, niiden merkitystä työntekijöiden ja vanhempien vuorovaikutussuhteessa sekä kasvatuskumppanuuden rakentumista päivittäisessä arjessa.
Tutkimus on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatushenkilöstöltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Lomake sisälsi avoimia kysymyksiä sekä muutamia määrällisiä kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustamuuttujia. Kyselylomakkeita varhaiskasvatushenkilöstöltä palautui 31 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kokee kasvatuskumppanuuden ennen kaikkea hyvin tiiviiksi yhteistyöksi. Yhteistyöllä he tarkoittavat sitä, että varhaiskasvatushenkilöstö ja vanhemmat työskentelevät yhdessä vuorovaikutussuhteessa lapsen parhaaksi. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeäksi osaksi varhaiskasvatustyötä. Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuutta heikentäviksi tekijöiksi koettiin kiire ja ajanpuute. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö tarvitsee lisää tietoa ja koulutusta kehittääkseen kasvatuskumppanuuden toteutumista omassa työssään. Valmis opinnäytetyö voisi toimia työn yhtenä kehittämisvälineenä. Tutkimustulosten pohjalta tarjoamme ideoita kasvatuskumppanuuden kehittämiseen.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatushenkilöstö, varhaiskasvatussuunnitelma, kvalitatiivinen tutkimus
Jäntti, Anni & Jäppinen, Henna. ”Hyvin tiivistä vuorovaikutusta” Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatushenkilöstön kokemana. Pieksämäki, syksy 2009, 61 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu Suonenjoella varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa kasvatuskumppanuuden toteutumisesta arkityössä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suonenjoen kaupungin varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Varhaiskasvatushenkilöstö työskentelee eri varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatusta, sen sisältöä ja tavoitteita, sekä toimintaympäristöjä. Kasvatuskumppanuus on yksi tärkeä osa-alue varhaiskasvatuksen toimintakentässä. Teoriaosuudessa käydään läpi kasvatuskumppanuuden neljää periaatetta, niiden merkitystä työntekijöiden ja vanhempien vuorovaikutussuhteessa sekä kasvatuskumppanuuden rakentumista päivittäisessä arjessa.
Tutkimus on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatushenkilöstöltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Lomake sisälsi avoimia kysymyksiä sekä muutamia määrällisiä kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustamuuttujia. Kyselylomakkeita varhaiskasvatushenkilöstöltä palautui 31 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kokee kasvatuskumppanuuden ennen kaikkea hyvin tiiviiksi yhteistyöksi. Yhteistyöllä he tarkoittavat sitä, että varhaiskasvatushenkilöstö ja vanhemmat työskentelevät yhdessä vuorovaikutussuhteessa lapsen parhaaksi. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeäksi osaksi varhaiskasvatustyötä. Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuutta heikentäviksi tekijöiksi koettiin kiire ja ajanpuute. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö tarvitsee lisää tietoa ja koulutusta kehittääkseen kasvatuskumppanuuden toteutumista omassa työssään. Valmis opinnäytetyö voisi toimia työn yhtenä kehittämisvälineenä. Tutkimustulosten pohjalta tarjoamme ideoita kasvatuskumppanuuden kehittämiseen.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatushenkilöstö, varhaiskasvatussuunnitelma, kvalitatiivinen tutkimus