Kohti opiskelijalähtöistä MOOC-toteutusta Laurea-ammattikorkeakoulussa
Auressalmi, Anna (2021)
Auressalmi, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242644
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajan Laurea-ammattikorkeakoulun 2030 strategiassa kriittisiksi muutostarpeiksi on listattu korkeatasoisten avointen digitaalisten opintojen lisääminen ja niiden saatavuuden laajeneminen sekä jatkuvan oppimisen tukeminen lisäämällä koulutusta. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä selvitetään, millaiset opiskelijalähtöiset MOOC-toteutukset voisivat toimia osana ratkaisua.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on selvittää, millaista oppimiskokemusta opiskelijat kaipaavat ja toivovat avoimella joukkoverkkokurssilla eli MOOC-toteutuksella. Tarkoituksena on luoda opintojen suunnittelutyön avuksi Kohti opiskelijalähtöistä MOOC-toteutusta -konsepti, joka vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja täyttää samalla Laurea-ammattikorkeakoulun osaamistavoitteet, laatu- ja arviointikriteerit sekä toteuttaa Learning by Developing -mallia.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperusta rakentuu Laurea-ammattikorkeakoulun Learning by Developing -mallin, verkkototeutusten laatukriteerien, osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien pohjalta. Kehittämistyössä tarkastellaan oppimista verkossa ja sitä, millainen laaja, avoin verkkokurssi eli MOOC on sekä millaisia käyttötarkoituksia ja rajoitteita se luo ja asettaa. Tutkimuksellinen kehittämistyö keskittyy verkossa tapahtuvan oppimiskokemuksen käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, jota lähdetään kehittämään oppimismuotoiluajattelun kautta. Oppimismuotoilun muodostavat palvelumuotoilullinen, oppimisen psykologinen ja pedagoginen näkökulma.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutetaan iteratiivisesti tätä kehittämistyötä varten rakennetun palvelumuotoilun prosessin mukaisesti. Prosessi alkaa Inspiroidu-vaiheesta, jossa tehdään kehittämistyön valmisteleva tutkimustyö ja tutustutaan oppijan palvelu- ja oppimispolkuihin. Tämän jälkeen edetään Ymmärrä-vaiheeseen, jossa kehittämistyön oppijakeskeinen tutkimusaineisto kerätään osallistuvan havainnoinnin, kohdennettujen teemahaastatteluiden ja luotainmenetelmän avulla. Kehitä-vaiheessa aineisto käsitellään ja analysoidaan kuvailun, teemoittelun ja yhdistelyn avulla. Mukaan kehittämiseen osallistetaan myös toimeksiantaja ja ideoita kehittämistyön tuotoksesta kehitellään aivoriihien avulla.
Kehittämistyön tulokset esitetään Laurea-ammattikorkeakoulun osaamistavoitteiden, arviointikriteerien ja Learning by Developing -mallin pohjalta rakennettujen teemojen mukaisesti. Teemoiksi muodostuivat tietoperusta ja oppimista tukeva materiaali, kokemuksellisuus, ongelmanratkaisu ja kehittäminen työelämäkontekstissa, viestintä, vuorovaikutus ja yhteisöllisyys, palaute, arviointi ja reflektointi sekä opiskeltavuus ja tekninen käytettävyys.
Palvelumuotoiluprosessin ja tuloksien avulla rakennettu kehittämistyön konsepti avaa opiskelijoiden näkemyksiä, toiveita ja tarpeita MOOC-toteutuksesta oppijan palvelupolun mukaisesti. Konseptia voidaan käyttää apuna rakennettaessa MOOC-toteutuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että konsepti kattaa opiskelijoiden näkemyksillä yhden osa korkeakoulun, opettajien ja opiskelijoiden muodostamasta tiiviistä kokonaisuudesta.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on selvittää, millaista oppimiskokemusta opiskelijat kaipaavat ja toivovat avoimella joukkoverkkokurssilla eli MOOC-toteutuksella. Tarkoituksena on luoda opintojen suunnittelutyön avuksi Kohti opiskelijalähtöistä MOOC-toteutusta -konsepti, joka vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja täyttää samalla Laurea-ammattikorkeakoulun osaamistavoitteet, laatu- ja arviointikriteerit sekä toteuttaa Learning by Developing -mallia.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperusta rakentuu Laurea-ammattikorkeakoulun Learning by Developing -mallin, verkkototeutusten laatukriteerien, osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien pohjalta. Kehittämistyössä tarkastellaan oppimista verkossa ja sitä, millainen laaja, avoin verkkokurssi eli MOOC on sekä millaisia käyttötarkoituksia ja rajoitteita se luo ja asettaa. Tutkimuksellinen kehittämistyö keskittyy verkossa tapahtuvan oppimiskokemuksen käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, jota lähdetään kehittämään oppimismuotoiluajattelun kautta. Oppimismuotoilun muodostavat palvelumuotoilullinen, oppimisen psykologinen ja pedagoginen näkökulma.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutetaan iteratiivisesti tätä kehittämistyötä varten rakennetun palvelumuotoilun prosessin mukaisesti. Prosessi alkaa Inspiroidu-vaiheesta, jossa tehdään kehittämistyön valmisteleva tutkimustyö ja tutustutaan oppijan palvelu- ja oppimispolkuihin. Tämän jälkeen edetään Ymmärrä-vaiheeseen, jossa kehittämistyön oppijakeskeinen tutkimusaineisto kerätään osallistuvan havainnoinnin, kohdennettujen teemahaastatteluiden ja luotainmenetelmän avulla. Kehitä-vaiheessa aineisto käsitellään ja analysoidaan kuvailun, teemoittelun ja yhdistelyn avulla. Mukaan kehittämiseen osallistetaan myös toimeksiantaja ja ideoita kehittämistyön tuotoksesta kehitellään aivoriihien avulla.
Kehittämistyön tulokset esitetään Laurea-ammattikorkeakoulun osaamistavoitteiden, arviointikriteerien ja Learning by Developing -mallin pohjalta rakennettujen teemojen mukaisesti. Teemoiksi muodostuivat tietoperusta ja oppimista tukeva materiaali, kokemuksellisuus, ongelmanratkaisu ja kehittäminen työelämäkontekstissa, viestintä, vuorovaikutus ja yhteisöllisyys, palaute, arviointi ja reflektointi sekä opiskeltavuus ja tekninen käytettävyys.
Palvelumuotoiluprosessin ja tuloksien avulla rakennettu kehittämistyön konsepti avaa opiskelijoiden näkemyksiä, toiveita ja tarpeita MOOC-toteutuksesta oppijan palvelupolun mukaisesti. Konseptia voidaan käyttää apuna rakennettaessa MOOC-toteutuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että konsepti kattaa opiskelijoiden näkemyksillä yhden osa korkeakoulun, opettajien ja opiskelijoiden muodostamasta tiiviistä kokonaisuudesta.