Betydelsen av anknytning på ett dygnet-runt daghem
Sirén, Riikka (2020)
Sirén, Riikka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242642
Tiivistelmä
Syftet med studien var att få en fördjupad förståelse om forskning kring dygnet-runt daghem och ta fasta på aspekter som bör tas i beaktande då man startar upp en ny dygnet -runt enhet. Jag använder anknytningsteorin som teoretisk referensram i detta lärdomsprov och lyfter fram varför den är viktig på ett dygnet-runt daghem. Anknytningen är en viktig aspekt då det handlar om dygnet-runt daghem då barnets liv kan sakna fasta rutiner på grund av föräldrarnas skiftesarbete. Metoden för lärdomsprovet är en allmän litteraturstudie. Forskningen som valts är finsk forskning på grund av att det är mest relevant då skiftesvård är en finsk egenart och inte finns i samma utsträckning annanstans i världen. Resultatet visar att det finns utmaningar då det handlar om dygnet-runt daghem på grund av skiftande arbets- och vårdtider. Pedagogerna har utmaningar i att lära känna alla barn då det kan gå en vecka innan det möts igen på daghemmet. Därför är det viktigt med anknytningsrelationer på ett dygnet-runt daghem. Behovet av dygnet-runt daghem skapas av ett 24/7 samhälle, där allt är alltid öppet och tillgänligt. Slutsatserna är att det finns olika utmaningar i dygnet-runt daghemmen men att man med hjälp av en god anknytning till föräldrarna samt goda anknytningsrelationer till pedagogerna kan skapa en trygg vardag för barnet på ett dygnet-runt daghem. Det skulle vara till en fördel ifall dygnet-runt daghemmen kunde ha egna anpassade nationella riktlinjer att följa och vidare forskning om vem som gagnas av denna vårdform.